لکه‌هاي جديد آلودگي در درياي خزر

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


هنوز نگراني حاشيه‌نشينان درياي خزر ازآلودگي يک گونه از کفال ماهيان رفع نشده است که يک لکه آلودگي جديد در سواحل درياي مازندران مشاهده شده است.‌ به گزارش مهر، آلودگي‌هاي نفتي، ورود پساب‌ها و فاضلاب‌ها آلودگي‌هاي ميکروبي و ... همواره ذخاير دريايي خزر را تهديد مي‌کنند و نگراني‌هايي را براي ساحل‌نشينان ايجاد مي‌کند
درياي خزر در نوار شمالي ايران 700 کيلومتر ساحل دارد که از 338 کيلومتر از آن در استان مازندران واقع شده است و مشاهده لکه‌هاي نفتي در روزهاي گذشته در سواحل غرب مازندران سبب ايجاد نگراني‌هاي شده است.
آلودگي‌ها منشا نفتي دارد
مديرکل محيط زيست مازندران با اشاره به مشاهده يک لکه آلودگي به مساحت دو هزار متر مربع در حوزه آب‌هاي استان در سواحل درياي خزر گفت: مشغول رصد اين آلودگي هستيم.
ناصر مهردادي افزود: بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد که اين آلودگي‌ها نتيجه فعاليت‌هاي نفتي شمال درياي خزر است.
وي با اشاره به اينکه اين لکه نفتي گسترش نمي‌يابد، و اکنون در سواحل غربي استان مازندران مشاهده شده است درباره پيامده‌هاي اين لکه نفتي افزود: اين آلودگي پس از مدتي به ساحل منتقل مي‌شود و اين نگراني وجود دارد و بحث اکتشاف نفت در سواحل شمالي نگران کننده است.
مهردادي بيان داشت: حرکت اين لکه‌هاي نفتي از شرق به غرب و از سمت گيلان بوده و اکنون به حوزه آبي استان رسيده است و از طريق سازمان محيط زيست پيگيري خواهيم کرد تا از طريق معاونت امور دريايي ارزيابي‌هايي لازم را انجام مي‌دهيم.
اين آلودگي‌هاي نفتي درحاليست که دلايل تلف شدن گونه اي از ماهيان کفال در ماه اخير در سواحل درياي خزر همچنان در حال بررسي است و اين موضوع نيز از جمله دغدغه‌هايي براي حاشيه‌نشينان خزر محسوب مي‌شود که ريشه در آلودگي منابع آبي دارد.
دلايل مرگ ماهيان در حال بررسي است
مدير كل دامپزشكي استان مازندران اظهار داشت: پيرو دريافت گزارشاتي از مشاهده تلفات در ماهيان گونه كفال در درياي خزر بلافاصله كارشناسان اداره بهداشت و مديريت بيماري‌هاي آبزيان اين اداره كل نسبت به بازديد و بررسي موضوع و نيز نمونه‌برداري از تلفات‌، اقدام و نمونه‌هاي اخذ شده را به مركز تشخيص بيماري‌هاي سازمان دامپزشكي كشور ارسال نموده‌اند كه در حال حاضر منتظر دريافت پاسخ و نتيجه آزمايش از مركز تشخيص در خصوص دلايل بروز بيماري و تلفات مي‌باشيم و به محض دريافت پاسخ‌، در اسرع وقت نسبت به اطلاع‌رساني مناسب از طريق جرايد جهت آگاهي عموم اقدام خواهد شد.
مجيد مختاري در همين راستا افزود: حال با توجه به اينكه تلفات در آب مشاهده شد و عموما ناشي از بروز ضعف در يك گونه از كفال ماهيان‌مي‌باشد تاكيد مي‌شود شهروندان از خريد و مصرف ماهي كفال فاقد رشد كافي و همچنين فاقد مشخصات ماهي سالم به ويژه از خريد و مصرف ماهي كفال دودي جداً خودداري نمايند.
وي در ادامه افزود‌، برخي از افراد سودجو با جمع‌آوري ماهيان كفال بيمار با خودرو‌هاي وانت به صورت حراج اقدام به عرضه آنان مي‌کنند كه درخواست مي‌كنيم به محض مشاهده با چنين مواردي با ادارات دامپزشكي شهرستان مربوطه تماس حاصل نمايند تا اقدامات قانوني لازم به عمل آيد.
وي در خصوص ارتباط مستقيم آلودگي آب و تلفات ماهيان كفال عنوان داشت آلودگي شديد رودخانه‌هاي استان مازندران ناشي از ورود فاضلاب‌هاي خانگي و صنعتي است و تمامي ‌آب‌هاي آلوده رودخانه‌اي به درياي خزر سرريزشده و ماهي كفال كه ماهي بسيار حساسي است و به صورت طبيعي تكثير مي‌كند، دچار بيماري مي‌شوند.
وجود لکه‌هاي آلوده بحراني در خزر
يک استاد دانشگاه و کارشناس در حوزه محيط زيست دريايي نيز به خبرنگار مهر، آلودگي‌هاي درياي خزر را به چند نوع صنعتي، کشاورزي، ميکروبي و بيولوژيکي تقسيم کرد و گفت: ما در تمام سواحل خزر نمونه‌برداري‌هاي لازم را انجام داده‌ايم براي همين نمي‌توانيم بگوييم درياي خزر اساساً آلوده است بلکه در دريا لکه‌هاي آلوده بحراني وجود دارد.
عزت‌الله حقيقي افزود: خطرناک ترين تهديدکننده خزر در سواحل ايران آلودگي ميکروبي است نه شيميايي و به علت نزديکي کارخانجات به رودخانه‌ها و ورود فاضلاب‌هاي تصفيه نشده آنها، سواحل ايران از نظر ميکروبي بسيار آلوده است و اين آلودگي بيشتر از آلودگي‌هاي ديگر در دريا است.
وي افزود: لکه‌هاي نفتي فراواني در سواحل شمالي درياي خزر ديده مي‌شود که بايد اين نقاط بحراني پاک شوند و عبور خط‌هاي لوله قديمي نفت در دريا نيز از ديگر مواردي است که منجر به بروز آلودگي‌هاي نفتي مي‌شود
منبع : مردم سالاری

دیدگاه خود را بیان کنید