بیش از 20 هزار پرنده مهاجر وارد تالاب بین المللی ˈکانی برازانˈ مهاباد شدند

سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

بیش از 20 هزار پرنده مهاجر وارد تالاب بین المللی ˈکانی برازانˈ مهاباد شدند
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد، از ورود بیش از 20 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر به تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان طی روزهای اخیر خبر داد.
کامران حسینی افزود: با افزایش تدریجی دمای هوا در این مناطق و پایان یافتن فصل یخبندان و سرما و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، اولین دسته از پرندگان مهاجر وارد تالاب کانی برازان شده اند.
وی گفت: بارندگی های مطلوب یک ماهه اخیر موجب شده تا شمار انواع پرندگان موجود در این تالاب نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کند.

حسینی این پرندگان را شامل غاز خاکستری، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک، چوب پا، چنگر و پرستوی دریایی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: این تالاب به دلیل وضعیت و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحت گاهها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.

حسینی اضافه کرد: این تالاب که یکی از مهمترین تالاب های آذربایجان غربی به شمار می رود تقریباˈ در تمامی فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد و این امر از منحصربه فرد ترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالابهای موجود متمایز می سازد.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالابهای شهرستان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب در شکار گونه های با ارزش جانوری مراتب را به اداره محیط زیست و محیط بانان این اداره اطلاع دهند.

تالاب کانی برازان، با وسعتی افزون بر 900 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

شهرستان مهاباد با داشتن تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصل بهار پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است که از بین این تالابها، کانی برازان و قوپی باباعلی جزو تالابهای بین المللی به شمار می روند
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید