طرح جامع مدیریت تالاب بین المللی هامون در دست تهیه است

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

طرح جامع مدیریت تالاب بین المللی هامون در دست تهیه است
مسوول دبیرخانه استانی احیای تالاب بین المللی هامون گفت: اقدامات اولیه برای تهیه طرح جامع مدیریت این تالاب از سوی مسوولان سازمان محیط زیست و کارشناسان استانی آغاز شده است

الهام آبتینˈ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: سازمان محیط زیست با هدف حفظ و احیای تالاب بین المللی هامون طرحی را با عنوان مدیریت جامع برای احیای آن از از اواخر پارسال آغاز کرد.
وی اظهار داشت: در اجرای طرح مدیریت جامع تالاب هامون برنامه های مختلف از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی برای کارشناسان محیط زیست و مردم سیستان و بازدیدهای میدانی در سطوح ملی و بین المللی به همراه نشست های ستادی و استانی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: در نتیجه بازدیدهای متعدد ازسوی مسوولان سازمان محیط زیست کشور و استان و همچنین نمایندگان مراجع بین المللی از این تالاب مقرر شد در کنار فعالیت های کارگروه استانی احیای تالاب هامون، طرح جامع مدیریت این تالاب با هماهنگی دستگاه های مختلف دست اندرکار تهیه شود.

آبتین گفت: بر اساس چارچوب تعریف شده برای اجرای این طرح، مسائل طبیعی و اکولوژیکی در کنار موضوعات اقتصادی و اجتماعی مرتبط با تالاب بین المللی هامون باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

وی افزود: تهیه طرح جامع مدیریت تالاب هامون یک کار مستمر محسوب می شود تا در آینده نزدیک شاهد نتایج بسیار مثبت آن در رابطه با احیا، حفظ و نگهداری این تالاب در دوره های کم آبی، پرآبی و بی آبی باشیم.

وی اظهار داشت: هدف اصلی اجرای این طرح دستیابی به مدل اکولوژیک برای حفظ تالاب هامون است.

به گزارش ایرنا، دریاچه هامون پیش از خشک شدن به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین در فلات ایران با مساحت پنج هزار و 700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی یک تا پنج متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور در منطقه سیستان علاوه بر اهمیت زیست محیطی، منبع اشتغال و فعالیت اقتصادی مستقیم برای حدود 100 هزار نفر جمعیت منطقه در بخش های شیلات، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی بود.

منطقه سیستان در مرز ایران و افغانستان به فاصله 200 کیلومتری شمال زاهدان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیم روز است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید