توسعه کشاورزی صنعتی احیای دریاچه ارومیه را به دنبال دارد

دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۵ بازدید

توسعه کشاورزی صنعتی احیای دریاچه ارومیه را به دنبال دارد
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: توسعه کشاورزی صنعتی، مدیریت بهینه مصرف آب و احیای دریاچه ارومیه را به دنبال دارد.
سیدعلی مختاری در جلسه هم اندیشی بحران دریاچه ارومیه افزود: در بخش کشاورزی هشت طرح شامل بازگشایی مسیر آبهای ورودی، جلوگیری از توسعه کشاورزی، مدیریت نهاده های کشاورزی در حوضه دریاچه با توجه به محدودیت منابع آب، آیش بندی کشتهای یک ساله، عملیات آبخیزداری با تاکید بر آبخوانداری و شبکه های آبیاری مورد توجه است.
وی اظهار کرد: این طرحها به صورت کاملا اصولی و با هدف اجرایی شدن برای حل بحران دریاچه ارومیه تدوین و طراحی شده اند و اغلب تصورات بر این است که بخش کشاورزی مقصر اصلی خشکی دریاچه است در حالی که این نظریه را به کلی رد می کنیم.

مختاری ادامه داد: بحران دریاچه ارومیه باید بیش از این در برنامه ریزی های کلان دولت مورد توجه قرار می گرفت چرا که ایجاد اشتغال بی رویه و عدم نظارت و رسیدگی دولت بر این نوع اشتغالزایی موجب چنین بحرانی برای این دریاچه شده است.

وی افزود: مدیریت، نظارت و آگاه سازی مردم و جامعه یکی از مهمترین سیاستهای بخش کشاورزی است که در بخش مدیریت ترویج استان برای مصرف بهینه آب به خوبی انجام می شود.

مختاری گفت: حوزه کشاورزی در راستای حل بحران دریاچه از هرگونه طرح و ایده ای که بتواند راههای رسیدن به اهداف را میسر کند حمایت و استقبال می کند و آماده پذیرش هرگونه راهکار در این راستاست.

مختاری اضافه کرد: با توجه به بحران دریاچه ارومیه که در اثر کمبود بارندگی و خشکسالی های اخیر ایجاد شده، سیاستگذاری در زمینه آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و گسترش تحقیقات کشاورزی در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب در این بخش ضروری است.

مختاری گفت: در راستای نیل به خودکفایی و تامین امنیت غذایی نیازمند مدیریت بهینه مصرف آب در این بخش و تقویت و ارتقا مهارتهای آموزشی کارشناسان و بهره برداران کشاورزی و نیز بهره گیری از سیستمها، تجربیات و برنامه های موجود کشور و دستاوردهای جدید در این زمینه هستیم.

وی گفت: هم اکنون 34 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان را تحت پوشش آبیاری صنعتی قرار داده ایم.

وی افزود: در راستای حل بحران دریاچه لایروبی کانال های سه و چهار را پیشنهاد داده ایم و انتقال آب با لوله در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد که سعی داریم تمامی کشاورزان را برای استفاده از آبیاری قطره ای مکلف کنیم.

دریاچه ارومیه با مساحت آبخیز 51 هزار و 876 کیلومترمربع به طول ۱۴۰ کیلومتر و عرض ۵۵ کیلومتر، ۱۲۶۷ متر از سطح آبهای آزاد ارتفاع دارد و ۱۰۲ جزیره کوچک و بزرگ را در خود جای داده، این دریاچه از 17 سال گذشته به علت تغییرات اقلیم و بروز پدیده خشکسالی دچار کم آبی شده که هم اکنون حدود 85 درصد آن خشک شده است.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده و به طور عمده از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

حوضهٔ آبریز دریاچه ارومیه که سه درصد مساحت کل کشور ایران را در برمی گیرد با داشتن دشتهایی مانند دشت تبریز، ارومیه، مراغه، مهاباد، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه یکی از کانونهای ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به شمار می رود
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید