پرورش کپور ماهی معمولی در زنجان آغاز شد

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

پرورش کپور ماهی معمولی در زنجان آغاز شد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان از آغاز طرح پرورش کپور ماهی معمولی به صورت آزمایشی در این استان خبر داد.
محمود صیادبورانی افزود: طرح پرورش کپور ماهی معمولی در استخرهای بتنی استان زنجان به صورت آزمایشی به عنوان دومین مجری این طرح در کشور، آغاز شد.
وی یادآورشد: خانواده کپور ماهیان از رده ماهیان استخوانی بوده و این ماهیان، بزرگترین خانواده ماهیان آب شیرین هستند که از لحاظ پراکنش طبیعی بجز در آمریکای جنوبی، ماداگاسکار و استرالیا به حد وفور در همه جا منتشر شده اند.

صیادبورانی تصریح کرد: کپور ماهیان در تکثیر و پرورش آبزیان نقش مهمی دارند و از لحاظ پرورش جزو ماهیان گرمابی و درمناطق نیمه گرم و گرمسیری که دارای حرارتی بین 15 الی 40 درجه سانتی گراد باشد پرورش داده می شوند.

وی ادامه داد: تنها در دریای خزر 20 گونه از خانواده کپور ماهیان از نوع، ماهی سفید، ماهی کلمه، ماش ماهی و سیم وجود دارد که مهمترین آن گونه کپور معمولی و بومی دریای خزر است.

مدیر امور شیلات وآبزیان استان زنجان گفت: کارهای علمی بسیاری جهت اصلاح نژاد این ماهی برای مقاوم نمودن در برابر بیمارها، سرما و پرگوشت شدن آن انجام شده است.

صیادبورانی تاکید کرد: به دلیل مقاوم بودن این گونه از ماهیان به کمبود اکسیژن، افزایش برخی فاکتورهای فیزیکو شیمیایی آب، عدم سختگیری در انتخاب غذا به واسطه همه چیز خوار بودنˈ گوشت خواران و گیاهخوارانˈ و در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در بخش آبزی پروری، با هماهنگی های انجام شده هم اکنون تعداد پنج استخر ذخیره آب کشاورزی درشهرستان های طارم و زنجان آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: سه هزارو 500 قطعه بچه ماهی کپور به سه استخر انتقال یافته که پس از انجام مراحل تحقیقاتی به مزارعی که دارای شرایط اولیه از قبیل یک لیتر در ثانیه آب تازه و 150 مترمربع مساحت استخر و برق مورد نیاز باشند این گونه معرفی خواهد شد.

صیاد بورانی افزود: پیش بینی می شود با پرورش این گونه درمدت شش ماه، در پنج مزرعه استان 15 تن ماهی به بازار تولید عرضه شود.

وی تاکید کرد : این فعالیت نقش مهمی را در اقتصاد این فعالان ایفا کرده و رسیدن به نتیجه مناسب می تواند بسیاری از علاقه مندان آبزی پروری که از منبع آبی دایمی برخوردار نمی باشند را نیز جزو بهره برداران و فعالان آبزی پروری قراردهد.

صیادبورانی افزود: استان مازندران، سال گذشته فعالیت خود را روی این طرح آغاز کرده است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید