مرگ صدها ماهی در دایک سراب گیلانغرب

یک‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

مرگ صدها ماهی در دایک سراب گیلانغرب
صدها ماهی انگشتی دایک سراب گیلانغرب به طور مرموزی در حاشیه این دایک تلف شدند
موضوع گفتنی اینکه مرگ غم انگیز ماهیها در دید اول شاید به این دلیل باشد که پس ماندهایی صنعتی به محدوده دایک راه یافته باشد که با مشاهدات انجام شده چنین چیزی تایید نشد.
در پی گزارشات مردمی در خصوص مرگ صدها ماهی در دایک سراب گیلانغرب و برسی های انجام شده صحت این موضوع تایید شد.
از سویی ممکن است تغییر در غلظت اکسیژن در آب دایک هم دلیلی برای تلف شدن این ماهی ها باشد که هنوز مشخص نشده است.
موضوع دیگر که برای مرگ ماهی ها به نظر می رسد انواع صید غیر قانونی مانند استفاده از سمها و یا وصل کردن برق و یا… توسط صیادهای غیر قانونی است که به نظر می رسد تبعات زیانباری را برای همه آبزیان دایک دارد.
اما بر اساس نظریات کارشناسان موضوع پایانی که مهم تر از همه به نظر می رسد شاید وجود نوعی بیماری باشد که در ماهها، اخیراً به طور شایع در بسیاری موارد مشاهده شده است و آن بیماری “وی اچ اس” است و باید کارشناسان شیلات استان با نمونه گیری از این ماهی های تلف شده و انجام آزمایشهای معمول نسبت به تشخیص علت مرگ اقدام کنند.
در پایان آنچه مهم است ارتباط دامها و پرندگانی است که از اجساد این ماهی های تلف شده استفاده می کنند، نظیر دامهای عشایر در محدوده دایک که در صورت حاد بودن و محرز شدن شیوع بیماری یاد شده ممکن است تبعات بیماری به آنها نیزمنتقل شود
گوشه گیری، سیاه شدن، باد کردن شکم، بیرون زدن چشم ها و خونریزی کلیه و روده، از مهم ترین علایم بیماری وی اچ اس در ماهیان سردابی است.
هنوز کارشناسان علت مرگ ماهیان را مشخص نکردند و باید منتظر باشیم ببینیم علت چیست؟
شهرستان گیلانغرب با دو سد و یک دایک و در مجموع ۴ سایت پرورش انواع ماهی ها میتواند به عنوان ظرفیتی تاثیر گذار با همکاری بخش خصوصی بدل گردد که البته تحقق این امر نیازمند تعامل و همکاری تنگا تنگ بخش دولتی و خصوصی اجرایی خواهد شد
منبع : مرصاد نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید