ایجاد بندر صیادی و ساماندهی شناورها نیاز اساسی صیادان چارک

سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

ایجاد بندر صیادی و ساماندهی شناورها نیاز اساسی صیادان چارک
مدیرعامل تعاونی صیادی بندر چارک با اشاره به اینکه بندر چارک بالغ بر 50 لنج و 65 شناور کلاس قایق را پوشش می‌دهد، گفت: ایجاد بندر صیادی و ساماندهی شناورهای صیادی نیاز اساسی صیادان بندر چارک است
یوسف خسروانی طی نشستی با اشاره به صید بیش از هزار تنی صیادان بندر چارک در سال گفت: این منطقه با داشتن بیش از 800 نفر صیاد نیاز اساسی به بندر تخصصی و مجهز دارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر صیادان بندر چارک با توجه به حمایت‌های در حد توان شیلات هرمزگان از اسکله سازمان عمران کیش به عنوان بندر صیادی برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند که با توجه به فعالیت تجاری هرمزگان، صیادی و مسافری در این بندر با مشکلاتی مواجه شده است.
خسروانی اظهار داشت: بندر چارک در حال حاضر فاقد موج‌شکن برای شناورهای صیادی است و تنها توسعه حوضچه‌های صیادی نمی‌تواند جوابگوی این مهم باشد.
وی خاطرنشان شد: نزدیک‌ترین بندر صیادی از بندر چارک در فاصله 35 کیلومتری قرار دارد که استفاده از این بندر صیادی برای صیادان چارک مقرون به صرفه نیست.
مدیرعامل تعاونی صیادی بندر چارک با اشاره به اینکه قاچاق سوخت و آلودگی‌های ناشی از آن، صید غیر مجاز و کاهش ذخایر آبزیان از معضلات گریبان‌گیر صیادان چارک است، افزود: از شیلات توقع داریم پیگیری‌های انجام شده در راستای بازسازی ذخایر و همچنین تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان را هر چه سریعتر به نتیجه برساند.
خسروانی همچنین با اشاره به حمایت‌های شیلات هرمزگان از صیادان گفت: اختصاص تسهیلات حمایتی برای ارتقا و توسعه حرفه صیادی و همچنین بهره‌برداری از منابع آبزیان کمتر بهره‌برداری شده از دیگر توقعات صیادان چارک است.
وی حمایت از تعاونی‌ها در راستای کوتاه کردن دست واسطه‌گران از منافع صیادان، ارتقای توان تعاونی‌ها در راستای عرضه صید صیادان به صورت مستقیم را امری مهم خواند و ابراز داشت: متاسفانه واسطه‌گران صید و عرضه آنها که در اصطلاح محلی به آنان "کماد یا کمات" می‌گویند با پیش خرید صید صیادان به بهای بسیار پایین‌تر و کاهش سود تلاشگران صیادی، این صنعت را به سوی نابودی می‌کشانند.
مدیرعامل تعاونی صیادی بندر چارک ادامه داد: انتظار داریم که متولی تعاونی‌ها یعنی اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این زمینه حمایت‌ها و اقدامات لازم را به انجام برساند.
لازم به ذکر است شهر بندرچارک مرکز بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در 300 متری مشرق خلیج است که تعاونی صیادی آن از سال 1379 فعالیت خود را آغاز کرده است
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید