مروارید خلیج فارس قربانی آلودگی ها

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

مروارید خلیج فارس قربانی آلودگی ها
رییس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: به دلیل برخورد نامناسب با خلیج فارس بسیاری از منابعی که درگذشته در این دریا صید می شد از جمله مروارید امروز یا دیگر نیست و یا خیلی کم شده است.
محمد امین طلاب افزود: این آلودگی ها باعث شده تا درگذشته صید مروارید که در خلیج فارس انجام می شد امروز خیلی محدود باشد و یا دیگر انجام نشود.
وی اضافه کرد: خلیج فارس درعرض جغرافیایی گرم و دریایی بسته با شرایط فیزیکی و شیمیایی ویژه است.
طلاب بیان کرد: خلیج فارس به دلیل شوری و دمای بالا دارای شرایط خاصی است که جانوران موجود در این محیط خود را با این شرایط وفق داده اند.

وی اظهار کرد: این شرایط خاص خلیج فارس باعث شده زیستگاه های منحصر به فردی در خلیج فارس شامل مناطق مرجانی و جنگل های حرا و خورها(آبراهه ها و خلیج های کوچک) پیدا شوند.

طلاب گفت: جزایر مرجانی موجود در استان بوشهر بعد از جنگل های استوایی دومین زیستگاه جانوری از لحاظ تنوع زیستی است که امروز به دلیل وجود صنایع و صید و صیادی که به دلیل استفاده از ادوات و روشهای صید مخرب و برداشت های غیراصولی آبزیان به این جزایر آسیب وارد شده است.

وی گفت: جزایر خارگ و خارگو، فارسی، نایبند و بوشهر از جمله جزایر مهم مرجانی است که به خاطر تنوع زیستی برای ما مهم و جزو مناطق تحت مدیریت ماست.

طلاب در باره خورها و جنگل های حرا گفت: پارک ملی دریایی نایبند و پارک ملی نخیلو شمالی ترین نقطه رویشگاه جنگل های طبیعی حرا در استان بوشهر هستند این جنگل ها در خورها هستند که نوزادگاه بسیاری از بچه آبزیان است.

وی گفت: در جزایر خارگ و خارگو تنوع و تراکم آبزیان تعادل خود را از دست داده است.

رییس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه بهره برداری از دریا با فرهنگ مردم استان بوشهر عجین شده است این برداشت ها باید اصولی و به گونه ای باشد تا تنوع گونه های خلیج فارس به هم نخورد.

طلاب اظهار کرد: برداشت از دریا باید انتخابی و منطقی باشد و برای حفظ تعادل چرخه زیستی درهنگام برداشت باید از جانورانی که مصرف غذایی ندارند حفاظت شود.

وی با اشاره به همسایگی و بهره برداری هشت کشور حاشیه خلیج فارس از این دریا افزود: بهره برداری از دریای خلیج فارس باید به گونه ای باشد که به زیستگاه ها و صید گاه ها آسیبی وارد نشود و از بین نروند.

طلاب اضافه کرد: وجود منابع غنی نفتی در خلیج فارس باعث ایجاد آلودگی های نفتی می شود که این امر به تنوع زیستی خلیج فارس صدمه وارد می کند.

وی با اشاره به تردد شناورهای متعدد در خلیج فارس بیان کرد: تردد شناورها در خلیج فارس باعث ایجاد ناامنی برای آبزیان و بروز آلودگی در خلیج فارس می شود و بسیاری از تلفات پستانداران دریایی به خاطر برخورد با شناورها از بین می روند.

وی ادامه داد: ورود پسابهای صنعتی و خانگی در اکثر نقاط شهری باعث تخریب زیستگاه های ساحلی و زمینه رشد بی رویه جلبک های مضر شده که به دریا نیز ضربه می زند.

طلاب گفت: خلیج فارس دریایی بسته است و تقریبا هر سه سال یک بار چرخش و تعویض آب انجام می شود و این دریا مانند اقیانوس ها باز نیست که شرایط متعادلی داشته باشد
منبع : حبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید