عدم مدیریت صحیح پسماند لطمه‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

عدم مدیریت صحیح پسماند لطمه‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: حدود 700 سال زمان لازم است تا یک سانتی‌متر خاک تولید شود بنابراین آلوده کردن این خاک و عدم مدیریت صحیح پسماند لطمه‌های جبران‌ناپذیری به عرصه محیط زیست وارد می‌کند
همزمان با آخرین روز از هفته زمین پاک همایش مدیریت پسماند و زمین پاک در سالن شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری باران شهر آبیک برگزار شد.
صدرالدین علیپور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در این همایش طی سخنانی اظهار داشت: حوزه محیط زیست گستره زیادی دارد و هیچ نهادی نیست که نقشی در آن نداشته باشد، بنابراین یک سازمان، ارگان یا اداره هیچ وقت قادر نیست در راستای حل معضلات محیط زیست به تنهایی گام بردارد.
وی تصریح کرد: حدود 700 سال زمان لازم است تا یک سانتی‌متر خاک تولید شود بنابراین آلوده کردن این خاک و عدم مدیریت صحیح پسماند لطمه‌های جبران‌ناپذیری به عرصه محیط زیست وارد می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به تأثیر عدم مدیریت صحیح پسماند بر روی سه عنصر اصلی حیات یعنی آب، خاک و هوا خاطرنشان کرد: اثرات دفع غیراصولی پسماند بر روی آب‌های سطحی و زیرزمینی حاصلش به وجود آمدن مسائلی همچون آب آشامیدنی غیربهداشتی، محصولات کشاورزی نامرغوب و غیربهداشتی، نابودی جنگل‌ها و نابودی آبزیان است.
علیپور ادامه داد: در حوزه هوا این امر سبب تغییر بافت خاک، ایجاد امنیت برای ویروس‌ها و میکروب‌ها، انتقال مواد سمی به محصولات کشاورزی و در حوزه هوا سبب ایجاد بوی نامطبوع ناشی از واکنش‌های بی‌هوازی، تولید گاز گلخانه‌ای متان و باران‌های اسیدی می‌شود.
این مسئول با اشاره به صنایع آلاینده بیان کرد: یک‌سری صنایع آلاینده شاخص در شهرستان آبیک داریم مانند نیروگاه شهید رجایی که غافل از آلایندگی آن نبودیم و طی جلسات و توافقاتی که با مسئولان این داشتیم بر آنیم تا با استفاده از روش‌های نوین سولفور و نیترات آن را به حداقل برسانیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین سپس به نامگذاری سال به سال اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: با توجه به این نامگذاری، در موضوع اقتصاد محیط زیست، اقتصاد سبز مسئله‌ای است که امروزه در کشورهای بزرگ صنعتی دنیا مطرح است و اگر آلودگی‌ها را تبدیل به ارزش ریالی کنیم منابع بسیاری را داریم به دلیل تخریب محیط زیست از دست می‌دهیم.
علیپور در موضوع فرهنگ در محیط زیست نیز اذعان کرد: باید از ظرفیت تمام نهادها، ارگان‌ها، تشکل‌های مدنی و مذهبی در راستای فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ و آموزش محیط زیست استفاده کرد.
این مسئول عنوان کرد: به دلیل وضعیت اقتصادی و معیشتی دیگر نیاز نیست از استقرار هر صنعتی حمایت کنیم بلکه فقط با استقرار و فعالیت صنایع با تکنولوژی بالا و بدون آلایندگی موافقت می‌کنیم
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید