پایگاه پژوهش‌های خلیج فارس شناسی در بوشهر راه‌اندازی می‌شود

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

پایگاه پژوهش‌های خلیج فارس شناسی در بوشهر راه‌اندازی می‌شود
مدیر اسناد و کتابخانه های ملی استان بوشهر گفت: پایگاه پژوهش‌های خلیج فارس شناسی با جمع آوری اسناد خلیج فارس به صورت تخصصی به زبانهای مختلف در آینده نزدیک در بوشهر راه‌اندازی می‌شود.
غلامحسین نظامی با گرامیداشت 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس و با بیان اینکه ایرانی‌ها همواره با همسایگان خود درسواحل خلیج فارس درصلح دوستی بوده اند اظهار کرد: مردم ایران همواره حسن همجواری و مراوده بازرگانی دریک فضای صلح آمیز با ساکنان مجاور و سواحل خلیج فارس را در نظر داشته اند.
وی با بیان اینکه برخی در صددند که تاریخ خلیج فارس را جعل و وارونه نشان دهند تصریح کرد: آنها در تلاش هستند نامی جعلی برای خلیج فارس تثبیت کنند که فراتر از نام در پشت این قضایا و توسعه طلبی‌های سیاسی و اقتصادی مد نظر است.
مدیراسناد و کتابخانه های ملی استان بوشهربا بیان اینکه 10 اریبهشت روز ملی خلیج فارس برای ایرانی‌ها روز با ارزش و با اهمیتی است گفت: پاسداشت روز ملی خلیج فارس که در واقع یک تلاش ملی برای اخراج پرتغالی‌ها از سواحل و جزایر خلیج فارس بود برای ما بسیار با اهمیت است چراکه پس ازآن در تاریخ معاصر ایران بویژه جنوب کشور شاهد قیام‌های متعدد مردمی علیه بیگانگان متجاوز بوده ایم.
نظامی خلیج فارس را آبراه مهم و استراتژیک در جنوب فلات ایران دانست و گفت: از روزگار کهن برای اقوام ایرانی خلیج فارس دارای اهمیت زیاد بود که این اهمیت تا روزگار ما نه تنها کم نشده بلکه افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه تسلط بر خلیج فارس همواره دغدغه سودجویانی بوده که در خارج از منطقه در اندیشه تسلط بر این دریای مهم هستند اظهارکرد: خلیج فارس یک آبراه ارتباطی و بخشی مهم از آسیا با شرق، شرق دور، آفریقا و اروپاست و منبع مهم اقتصادی اعم از آبزیان خلیج فارس و منابع معدنی مثل نفت و گاز است طوری که امروز بخش زیادی از منابع سوختی جهان از این آبراه تامین می‌شود.
مدیراسناد و کتابخانه های ملی استان بوشهربا بیان اینکه بارها مردم ساحل نشین خلیج فارس برای بیرون راندن متجاوزین تلاش وافری در طول تاریخ داشته‌اند تصریح کرد: نمونه آن مقاومت مردم بوشهر و هرمزگان در برابر پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و دفاع جانانه مردم استان بوشهر در برابر هجوم انگلیس به بوشهر است.
نظامی با بیان اینکه از این تاریخ کهنسال اسناد و مدارک زیادی برجای مانده گفت: این اسناد که به زبان فارسی، عربی، انگلیسی، هلندی، پرتغالی، آلمانی، فرانسوی و غیره است که بخشی از آن در ایران و بخش اعظم آن در دیگر کشورهای مجاور و همسایه اروپایی، آمریکایی و روسی است.
وی از جمع آوری شش میلیون سند در رابطه با خلیج فارس و استان بوشهر جمع آوری شده بیان کرد: مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر با تلاش چند ساله خود با وجود کمبود امکانات و پرسنل توانسته حدود شش میلیون سند در ارتباط با استان بوشهر که بخش هایی از آن به طور مستقیم مربوط به خلیج فارس است وکتاب های خطی و چاپی قدیمی که در حوزه خلیج فارس به نگارش درآمده است را جمع آوری کند.
مدیراسناد و کتابخانه های ملی استان بوشهربا بیان اینکه پایگاه پژوهش‌های خلیج فارس شناسی در بوشهر راه‌اندازی می‌شود افزود: پایگاه پژوهش‌های خلیج فارس شناسی با جمع آوری اسناد خلیج فارس به صورت تخصصی به زبانهای مختلف در آینده نزدیک در بوشهر راه‌اندازی می‌شود
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید