80 ‌درصد از ماهی‌های تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد صادر می‌شود

چهار‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

80 ‌درصد از ماهی‌های تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد صادر می‌شود
رئیس اداره شیلات کهگیلویه و بویراحمد گفت: 80‌ درصد از ماهی‌های تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های دیگر صادر می‌شود

محمود اسدی در یاسوج، اظهار کرد: تولید ماهی به عنوان یکی از صادرات مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.
مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر تولید ماهی قزل‌آلا به دلیل وجود آب مناسب در این استان رشد خوبی داشته است و سرانه مصرف ماهی هم بالا رفته است.
اسدی افزود: در کهگیلویه و بویراحمد مجموعا 184 مزرعه به صورت فصلی و دائم به بهره‌برداری رسیده است و سالانه مقدار زیادی ماهی به استان‌های تهران، اصفهان، قم، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان صادر می‌شود.
وی به میزان ماهی تولید شده در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته 13 هزار و 400 تن ماهی در مزارع ماهی استان تولید و به بازار عرضه شد.
رئیس شیلات کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از مجموع ماهی‌های تولید شده در استان تنها 20‌ درصد آن مصرف داخلی دارد و 80‌ درصد مابقی به خارج از استان صادر می‌شود.
اسدی با بیان این‌که کهگیلویه و بویراحمد رتبه چهارم تولید ماهی‌های سردآبی را در کشور دارا است، گفت: ماهی قزل‌آلا و ماهی زینتی آب شیرین از جمله ماهی‌های تولیدی در این استان است.
این مسئول به رشد سرانه مصرف ماهی در استان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته مقدار مصرف ماهی به دلیل عدم وجود مزارع و تولید ماهی در این استان بسیار ناچیز بود و خوشبختانه در حال حاضر مصرف ماهی در این استان بالا رفته است.
وی، افزایش تولید، به کارگیری تکنولوژی، بهره‌برداری از مزارع جدید را مهم‌ترین اولویت شیلات استان دانست و گفت: امیدواریم با تلاش و همکاری دیگر مسئولان و ورود بخش خصوصی بتوانیم مزارع استان را افزایش داده تا نقش کوچکی در اقتصاد کشور داشته باشیم.
اسدی با بیان این‌که کار شناسایی برای پرورش گونه‌های جدید در استان انجام گرفته، افزود: گونه‌هایی که در کهگیلویه و بویراحمد و در این شرایط بتوانند رشد کنند شناسایی شده و اقدامات لازم برای پرورش این گونه‌ها انجام گرفته است.
رئیس شیلات کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: توسعه طرح‌های آبزی‌پروری علاوه بر رونق تولید، افزایش صادرات این نوع محصول، بهبود وضعیت اقتصادی مردم موجب اشتغال‌زایی، تغذیه سالم و به تبع آن به سلامت جامعه خواهد شد.
وی عدم تأمین اعتبارات کافی، موانع و معارضات محلی و مازاد را از مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان ماهی و بهر‌ه‌برداری از مزارع ماهی در استان دانست و گفت: اراضی محلی و ملی معارضانی دارند که برای بهره‌‌برداری از مزارع ماهی مشکلات را ایجاد می‌کنند و روند افزایش مزارع تولید ماهی در استان را کاهش می‌دهند
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید