صيادان مراقب باشند

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

صيادان مراقب باشند
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بی احتیاطی و کم توجهی صیادان زندگی بسیاری از گونه های دریایی به ویژه لاک پشت های دریایی را به خطر انداخته است.
خسرو افسری گفت: لنچ های صیادی در هنگام صید مراقب لاک پشت های دریایی باشند.
وی تاکید کرد: تمامی پنج گونه لاک پشت دریایی در کنوانسیون جهانی منع تجارت گونه های در معرض در خطر انقراض (CITES) دسته بندی شده که حاکی از شرایط نامساعد زیستگاهی آنهاست.
افسری گفت: لاک پشت های دریایی معمولا در آبهای صاف و روشن ساحلی جزایر و سواحل زندگی و تا 80 سال عمر می کند.
وی مهم ترین عوامل تهدید کننده نسل لاک پشت های دریایی را آلودگی های نفتی، تخلیه زباله در سواحل، صید غیر مجاز، فاضلاب های شهری، ساخت و ساز در سواحل ذکر کرد و افزود: علاوه بر آن مواردی همچون تردد شناورها ، انفجار
برای اکتشاف منابع، آلودگی حرارتی، به دام افتادن در تورهای صیادی، تخریب آبسنگ های مرجانی، پدیده ذوب شدن یخ های قطبی، فرسایش سواحل و مانورهای نظامی دریایی نیز به شکل های گوناگون عامل انقراض این موجودات است.
وی تاکید کرد : برای مقابله با آلودگی نفتی دریا، از نفتکش ها، مخازن سوختی مستقر در مجاورت ساحل، لوله های سوخت گیری و سوخت رسانی به مخازن به صورت مستمر بازدیدهایی انجام می شود.
مدیر کل محیط زیست استان گفت: در کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی موسوم به مارپول که در سال 1973 در لندن تشکیل شد، تمام کشورهای عضو از جمله ایران تایید کردند که محیط زیست دریایی و موجودات زنده دریایی برای بشر اهمیت حیاتی دارد و همه مردم در نگهداری از آن منافعی دارند.
به گزارش مانا ، عمق کم آب دریای عمان در ساحل چابهار، شوری آب، گرمای هوا و ارتباط آن با آب های آزاد، اکوسیستم ویژه ای را رقم زده که در برابر منابع آلوده کننده بسیار آسیب پذیر است
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید