ذخیره‌سازی بچه میگو امسال در گمیشان افزایش می‌یابد

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

ذخیره‌سازی بچه میگو امسال در گمیشان افزایش می‌یابد
مدیرکل شیلات گلستان گفت: امسال، 60 تا 70 میلیون بچه میگو در گمیشان ذخیره‌سازی می‌شود که این میزان نسبت به پارسال رشد چشمگیری دارد.
علی اکبر پاسندی اظهار کرد: در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، پروژه‌ی پرورش میگو در شمال گمیشان با حمایت مسئولان استان آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود در پایان دوره پرورش، به میزان 500 تا 600 تن میگو از مزارع پرورش گمیشان برداشت شود.
وی با بیان اینکه این پروژه نقش مهمی در تولید، اشتغال و صادرات غیرنفتی استان دارد، تصریح کرد: امسال 17 مزرعه 20 هکتاری با مساحت کل 340 هکتار و مساحت مفید 250 هکتار برای پرورش میگو در نظر گرفته شده است.
مدیرکل شیلات گلستان افزود: مشارکت بخش خصوصی امسال نسبت به پارسال دو برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود سال آینده فاز اول مزرعه‌ی پرورش میگوی گمیشان به مساحت 1000 هکتار به بهره‌برداری برسد.
پاسندی با اشاره به دوره‌ی پرورش میگو خاطرنشان کرد: دوره‌ی پرورش میگو اردیبهشت تا مهرماه است و با مطالعات اقلیمی انجام شده امسال ذخیره‌سازی بچه میگو هشت روز زودتر آغاز شده است.
وی یادآور شد: پارسال، از 304 تن میگوی تولیدی استان، 250 تن به مبلغ یک میلیون و 750 هزار دلار صادر شد و ارزش اقتصادی هر 16 کیلوگرم میگو با یک بشکه نفت برابری می‌کند.
مدیرکل شیلات گلستان گفت: امسال حدود 80 تا 85 درصد میگوی تولیدی استان صادر می‌شود و بقیه برای مصارف داخل استان در سبد غذایی خانوارهای گلستانی قرار می‌گیرد.
پاسندی با بیان اینکه تاکنون سرمایه‌گذاران استقبال خوبی از سرمایه‌گذاری در سایت گمیشان داشته‌اند، تصریح کرد: با توجه به حضور گسترده‌ی سرمایه‌گذاران و حمایت همه جانبه مسئولان استانی، بخش از اعتبارات زیرساخت‌ها از جمله تکمیل لاگون(رسوبگیر)، احداث کانال آبرسان و زهکش زمینه را برای سرعت بخشیدن برای واگذاری مزارع این سایت فراهم کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد به‌زودی عملیات اجرایی فاز دوم 1000 هکتاری سایت گمیشان که به سه شرکت بخش خصوصی واگذار شده است، آغاز شود.
براساس این گزارش، در سال 90 معادل 142 تن و در سال 91 نیز 172 تن میگو در سایت پرورش میگو گمیشان برداشت شد که این رقم پارسال، به 304 تن رسید.
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید