با پرورش ماهی می‎توان به صورت بهینه از منابع آب کشاورزی استفاده کرد

چهار‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

با پرورش ماهی می‎توان به صورت بهینه از منابع آب کشاورزی استفاده کرد
مسوول شیلات بروجرد گفت: با پرورش ماهی می‎توان به صورت بهینه از منابع آب کشاورزی استفاده کرد.
غلامحسین اکبری افزود: تولید ماهی زمانی اقتصادی خواهد بود که با مدیریت مناسب صورت گیرد و اینکه چه میزان تولید مقرون به صرفه باشد بستگی به هدف سرمایه‎گذار دارد.
وی اضافه کرد: به طور مثال اگر هدف از پرورش ماهی استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی باشد، تولید یک و نیم تا دو تن ماهی نیز بهره اقتصادی خواهد داشت ولی اگر هدف سرمایه‎گذاری تنها پرورش ماهی باشد حداقل تولید اقتصادی پنج تن در سال است در این صورت بدیهی است با افزایش میزان تولید صرفه اقتصادی بیشتر خواهد بود.

اکبری ادامه داد: برای پرورش ماهی علاقه‎مندی به پرورش ماهی، داشتن آب با دما و دبی مناسب، دارا بودن زمین با موقعیت و شرایط مساعد، سرمایه اولیه و گذراندن کلاس‎های آموزشی مورد نیاز است.

مسئول شیلات بروجرد افزود: در حال حاضر ماهیان پرورشی موجود در بازار شامل قزل‎آلا، فیتوفاگ، کپور، آمور و بیگ‎هد است که این دسته از آبزیان یا به صورت زنده(قزل‎آلا) و یا به صورت تازه در مراکز خرده فروشی عرضه می‎شود.

اکبری اظهار کرد: بیش‎ترین میزان مصرف در گروه آبزیان پرورشی را قزل‎آلا به خود اختصاص داده است که دلایل مصرف آن، کیفیت مطلوب با توجه به نزدیکی مزارع پرورشی به مراکز توزیع، امکان عرضه به صورت زنده فروشی، کیفیت بهتر گوشت از نظر طعم، مزه و سهولت جداکردن استخوان است.

وی با اشاره به اینکه امکان پرورش ماهی با آب چاه وجود دارد، گفت: از آب چاه می‎توان برای پرورش ماهی به‎صورت دو منظوره در کنار کار کشاورزی استفاده کرد اما به‎طوری که آب خروجی، مورد مصرف کشاورزی قرار گیرد.

مسئول شیلات بروجرد افزود: سرانه مصرف آبزیان در کشور حدود 8 کیلو گرم است واین در حالی است که سرانه مصرف ماهی در شهرستان بروجرد 8/5 کیلوگرم می باشد.

وی یکی از دلایل اصلی پایین بودن سرانه مصرف ماهی و فرآورده های دریایی توسط مردم بروجرد کمبود مکان عرضه بهداشتی و استاندارد آبزیان و کمبود صنایع بسته بندی و فرآوری آبزیان رغبت مصرف کننده را تا حدودی به مصرف این محصول با ارزش کاهش داده است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید