رهاسازی شاه میگوی مینیاتوری در آب‌بندان آستانه‌اشرفیه

پنج‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

رهاسازی شاه میگوی مینیاتوری در آب‌بندان آستانه‌اشرفیه
رئیس اداره شیلات آستانه‌اشرفیه از رهاسازی هزاران قطعه شاه میگوی مینیاتوری در آب‌بندان آستانه‌اشرفیه خبر داد
محمدرضا سلیمانی در جریان رهاسازی شاه‌میگوی مینیاتوری در آب‌بندان‌ این شهرستان به خبرنگار فارس اظهار کرد: بازپروری شاه میگوی آب شیرین بومی حوزه جنوب دریای خزر در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت آغاز شده بود که در قالب پروژه استانی به آب‌بندان‌های شهرهای گیلان انتقال داده شده است.
وی افزود: برای بهره‌مندی از قابلیت تولید این گونه آبزی در محیط‌های محصور در قالب یک طرح آزمایشی در استخرهای خاکی ویژه تولید کپور ماهیان آب‌بندان روستای نوشر از بخش مرکزی آستانه‌اشرفیه بالغ بر هزاران قطعه شاه میگوی مینیاتوری رهاسازی شده است.
رئیس اداره شیلات آستانه‌اشرفیه وزن متوسط نوزاد شاه میگوی آب شیرین را به طور متوسط 200 میلی‌گرم نام برد و گفت: انتقال میگوهای مولد از پشت سد ارس و با همکاری اداره کل شیلات آذربایجان غربی در سال گذشته انجام گرفته و زمان برداشت این میگوها 2 تا 3 سال است.
وی همجنس‌خواری این نوع میگوها را از عوامل محدود کننده افزایش تعداد آنها دانست و خاطرنشان کرد: این گونه میگوها ترسو بوده و محیط‌های تاریک را بیشتر می‌پسندند و میزان هماوری یا تولیدمثل آنها در مقایسه با سخت‌پوستان دیگر بسیار محدود است.
سلیمانی درباره استفاده از شاه میگوی مولد آب شیرین پشت سد ارس تصریح کرد: شاه میگوی بومی حوزه جنوب دریای خزر در دهه 60 از تالاب انزلی در تناژ بسیار بالا صید شد و به کشور ترکیه انتقال یافت که بخشی از این میگوها به پشت آب سد ارس راه یافته‌اند.
وی بهای هر کیلو از این محصول صادراتی را 20 تا 30 دلار عنوان کرد و یادآور شد: هر ساله صادرات شاه میگوی آب شیرین از تنها منبع آبی زیستگاه این نوع میگو در پشت سد ارس در پایان آذر ماه تا اواخر فروردین ماه صید و به کشورهای متقاضی به‌ویژه ترکیه صادر می‌شود.
به گفته این مسئول، گونه‌های دیگری از شاه میگوی آب شیرین در کشورهایی مانند چین، آمریکا، روسیه، اسپانیا و ایتالیا تولید و به بازارهای مصرف در جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی عرضه می‌شود.
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید