واردات غیرقانونی و بی‌رویه بچه ماهی علت بیماری وی‌اچ‌اس در کردستان

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۷۵ بازدید

واردات غیرقانونی و بی‌رویه بچه ماهی علت بیماری وی‌اچ‌اس در کردستان
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بیماری وی‌اچ‌اس از اواخر سال گذشته به علت واردات بی‌رویه و غیرقانونی تخم ماهی در مجتمع‌های سردآبی استان شیوع پیدا کرده است
رحمان میرزایی در جریان بازدید رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مجتمع پرورش ماهیان سردآبی پالنگان اظهار داشت: مجتمع پرورش ماهی پالنگان بزرگ‌ترین مجتمع پرورش ماهی سرد آبی در کشور است.
وی گفت: مجتمع پرورش ماهی سردآبی پالنگان شامل 55 واحد است که البته 3 یا 4 واحد متفرقه به صورت مزرعه پرورش ماهی نیز در پالنگان وجود دارد.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به فعالیت 12 ساله مجتمع پرورش ماهی پالنگان اشاره کرد و افزود: در آذر ماه سال 92 به علت واردات بی‌رویه و غیرقانونی تخم ماهی، متأسفانه ماهی‌های مجتمع بخصوص بچه ماهی‌ها دچار این بیماری شدند.
میرزایی بیماری ویروسی وی‌اچ‌اس را بیماری شیوع یافته در بین ماهی‌ها عنوان کرد و گفت: این بیماری مختص ماهی‌های قزل‌آلای سردآبی است و اثرات مضر انسانی و قابلیت انتقال به انسان را ندارد.
وی به تلفات سنگین این بیماری در مزارع پرورش ماهی اشاره کرد و ابراز داشت: تنها ضرر این بیماری خسارت سنگین وارده به تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران در این مجتمع است.
میرزایی بیماری وی‌اچ‌اس را یک بیماری غیربومی عنوان کرد و افزود: این بیماری اکثرا بومی فرانسه و چک‌اسلواکی است و تخم حامل این بیماری به نام تخم فرانسوی شهرت دارد.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: این بیماری متأسفانه مناطق زیادی را در غرب و جنوب‌غربی و شمال‌غربی در گیر کرده است، اما بیشترین شدت آن در مجتمع پرورش ماهی پالنگان است.
این مسئول در خصوص اقدامات انجام شده در مقابله با شیوع این بیماری، بیان داشت: در ابتدا ماهی‌های قابل فروش به بازار عرضه شدند و با توجه به اینکه بیشترین تلفات در بچه ماهی‌ها بود، بالغ بر 20 تن ماهی ریز 200 گرمی به شیوه کاملا بهداشتی طی سه تا چهار روز معدوم شده‌اند.
میرزایی به همکاری خوب صاحبان مراکز شیلات‌ها در پاکسازی مجتمع‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مجتمع پرورش ماهی پالنگان تعطیل شده و تا حدود اواخر تیرماه از ورود هر گونه ماهی جلوگیری می‌شود.
وی به اقدامات صورت گرفته از سوی اداره‌کل شیلات استان اشاره کرد و افزود: سم پاشی و پاک‌سازی استخرهای پرورش ماهی بعد از تخلیه کامل با هدف تولید محصولی سالم و مناسب عرضه در بازار مصرف از مهم‌ترین اقدامات این شیلات استان بود.
به گفته مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، اقدامات تخلیه و پاک‌سازی استخرها به منظور ضد عفونی‌ کامل طی دو هفته گذشته انجام شده و منابع آب به همت خود مردم مرمت، پاک‌سازی و رسوب‌برداری شده است.
این مسئول در پایان به پیگیری جدی استان در راستای حل این مشکل خبر داد و اذعان داشت: ضمن پرداخت خسارات وارده به صاحبان شیلات بر اساس مصوبه‌های دولت اقدام به راه اندازی دوباره مجتمع خواهیم کرد
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید