تامین 60 درصد مواد اولیه کارخانه‌های کنسروسازی کشور در سیستان و بلوچستان

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

تامین 60 درصد مواد اولیه کارخانه‌های کنسروسازی کشور در سیستان و بلوچستان
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: 60 درصد مواد اولیه کارخانه‌های کنسروسازی کشور در سیستان و بلوچستان تامین می‌شود.
محسنعلی گلشنی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 75 درصد تن‌ماهی‌های کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است، اظهار کرد: دسترسی به آبهای آزاد سیستان و بلوچستان را در منطقه شاخص کرده است.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران، گفت: تدوین سند توسعه بخش شیلات سیستان و بلوچستان در دستور کار قرارگرفته و برنامه‌ریزی لازم تا پایان برنامه ششم و سند چشم‌انداز انجام شده و تمامی ظرفیت‌ها و مشکلات و نیازمندی‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
گلشنی با اشاره به اینکه 60 درصد مواد اولیه کارخانه‌های کنسروسازی کشور در سیستان و بلوچستان تامین می‌شود، بیان کرد: در حال‌ حاضر 2 هزار و 390 شناور صیادی و 24 هزار و 500 صیاد در بخش شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سالانه بیش از 182 هزار تن صید از منطقه چابهار و کنارک انجام می‌شود، افزود: هم‌اکنون تعداد 35 تعاونی صیادی و سه بازار آبزیان در چابهار فعالیت دارند.

این مسئول از فعالیت 11 بندر و مرکز تخلیه صید در چابهار خبر داد و گفت: 108 مزرعه 20 هکتاری پرورش میگو در چابهار فعال است که برای یک هزار و 512 نفر ایجاد اشتغال کرده است.

وی بیان کرد: 11 واحد کارخانه پودر ماهی، 28 واحد کارخانه کنسروسازی، 22 واحد عمل‌آوری و بسته‌بندی، 8 واحد سردخانه انجماد، 24 واحد یخ‌سازی، هفت واحد شناورسازی و هفت واحد کارگاه تکثیر میگو در حال حاضر در سیستان و بلوچستان فعال است.

وجود 107 واحد صنایع تبدیلی آبزیان در سیستان و بلوچستان

گلشنی ادامه داد: در مجموع 107 واحد صنایع تبدیلی با سرمایه‌گذاری انجام شده 742 هزار میلیارد ریال و اشتغال 3 هزار و 530 نفر به طور مستقیم در سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ایجاد دو واحد پایانه صادراتی آبزیان را در چابهار ضروری دانست و گفت: این دو واحد اگر راه‌اندازی شود برای 690 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر میزان 205 هزار و 500 تن صید در زمینه آبزیان داریم که برنامه‌ریزی شده در پایان برنامه ششم به 637 هزار تن برسد که در این صورت در ایجاد اشتغال آمار خوبی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: ایجاد بازارچه عرضه آبزیان در شهرستان چابهار ضروری بوده و باید تا پایان سند چشم‌انداز دو واحد ایجاد کنیم که 270 نفر اشتغال را نیز به دنبال دارد.

گلشنی بیان کرد: برای توسعه حمل و نقل دریایی به ویژه خدمات پشتیبانی آبزیان 4 واحد نیاز است که در صورت ایجاد آنها، 450 شغل به وجود می‌آید.

مدیرکل شیلات سیستان نیز در پایان این جلسه بیان کرد: در حال حاضر در حوزه استحفاظی اداره کل شیلات سیستان، هزار و 428 باب استخر پرورش ماهی وجود دارد که میزان تولید آنها 948 تن است و برای یک هزار و 896 نفر شغل ایجاد کرده است.

محبعلی سیستانی افزود: انتظار می‎رود تا پایان سند چشم‌انداز میزان تولید به 9 هزار و 582 تن برسد و برای 10 هزار و 203 نفر اشتغال به وجود بیاورد
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید