زباله‌هاي پلاستيکي، سلامتي آبزيان و اقيانوس‌ها را به خطر انداخته است

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

زباله‌هاي پلاستيکي، سلامتي آبزيان و اقيانوس‌ها را به خطر انداخته است
خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان هشدار داد حجم عظیم زباله‌های پلاستیکی که در آب های جاری، دریاها و اقیانوس‌ها رها می‌شود، سلامتی آبزیان را به مخاطره انداخته است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، استفنی ایلوم، خبرنگار این شبکه گزارش داد: جستجو برای بقایای هواپیماهای سقوط کرده در کف اقیانوس در سال گذشته میلادی، نشان داد که اقیانوس‌های جهان تا چه حد آلوده است.
آنا کامینز، کارشناس حفاظت از محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار این شبکه گفت: مزید بر علت این است که مردم درک نمی کنند که این زباله ها فقط زشت و بدمنظر نیستند، بلکه بیش از هشتاد تا نود درصد از این آلودگی‌ها ناشی از مواد و کالاهای پلاستیکی است که بعضاً وارد بدن ماهی‌ها و سپس چرخه غذایی انسان‌ها شده است.
وی افزود: تاکنون دست کم ششصد و شصت نوع از انواع ماهی‌ها و موجودات دریایی تحت تأثیر زباله های پلاستیکیِ رها شده در دریاها قرار گرفته اند.
در اقیانوس اطلس، مقادیر عظیمی از زباله های پلاستیکی که در آب حل نمی‌شوند و در محیط زیست نیز جذب یا بازیافت نمی‌شوند، توسط جریان‌های دریایی، میان کالیفرنیا و هاوایی در گردش هستند.
خبرنگار اضافه کرد: یک دسته از قوانین بین‌المللی وجود دارد که انداختن پلاستیک در آب دریاها و اقیانوس‌ها را غیرقانونی اعلام کرده است، اما مشکل اصلی این است که در پهنه وسیع دریاها و اقیانوس‌های جهان، اِعمال این قوانین، بسیار دشوار است.
آنا کامینز اضافه کرد: در سراسر جهان مردم به تدریج به این درک نزدیک شده‌اند که ما دیگر نمی‌توانیم صرفاً برای راحتیِ خود، به تولید انبوه و سرسام‌آورِ کیسه‌ها، بشقاب‌ها،‌ لیوان‌ها و سایر وسایل و بسته‌بندی‌های پلاستیکی که فقط برای یک‌بار مصرف تولید می‌شوند، ادامه دهیم و سپس این مواد پلاستیکی را دور بیاندازیم، زیرا این مواد در محیط زیست بسیار پایدار هستند و به شدت به سلامتیِ آن ضربه می زند. کمپانی‌ها باید مسئولیت‌پذیر باشند و چاره‌ای بیاندیشند که محصولاتی را که به مشتریانِ خود می‌فروشند، پس از خاتمه‌ی دوره‌ی مصرف‌شان چگونه باید بازیافت شوند.
وی افزود: دو هواپیمای سقوط کرده در سال گذشته‌ی میلادی در بستر اقیانوس، در مقایسه با حجم عظیم زباله‌هایی که به دریاها ریخته می شود، آلودگیِ بسیار ناچیزی ایجاد کرده‌اند. وی تأکید کرد: بزرگترین مشکلِ محیط زیستی برای دریاهای جهان، سقوط هواپیماها نیست، بلکه هشتاد درصد از آلودگی‌ها و زباله‌های پلاستیکی که ما در اقیانوس های خود می‌بینیم، از روی زمین نشأت گرفته که مردم و کارخانه‌ها آن را در آب‌های جاری، دریاها و اقیانوس‌های جهان رها می‌کنند. این زباله‌ها سلامت آب اقیانوس‌ها را که زیستگاه انواع مختلف متنوعی از موجودات آبزی است را به مخاطره انداخته است و متأسفانه این مشکل، روندی روبه رشد دارد
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید