مصرف مالاشیت گرین در مزارع پرورش سردآبی ممنوع است

چهار‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

مصرف مالاشیت گرین در مزارع پرورش سردآبی ممنوع است
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان قزوین، از ممنوعیت استفاده از ماده سرطان زای مصرف مالاشیت گرین در مزارع پرورش سردآبی خبر داد.
مجیدرضا شکری در کارگاه آموزشی آبزی پروران استان که در اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد، مالاشیت گرین ماده ای سرطان زا بوده و به علت نبود امکان حذف آن از پیکره آبزیان، می تواند مخاطرات جدی در جمعیت انسانی مصرف کننده آبزیان آلوده ایجاد کند.
وی در ادامه با اشاره به بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) به مخاطرات موجود در حوزه شیوع بیماریهای واگیردار در مزارع پرورش آبزیان و اهمیت و ضرورت رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه ای به عنوان رکن اصلی پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیر دار تاکید کرد.
وی بیان کرد: بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی(VHS) یک بیماری اخطار دهنده به OIE است که عامل آن ویروسی از جنس NOVIRHABDOVIRUS است که این بیماری انتشار جهانی دارد و در بیش از 82 گونه ماهی ایجاد بیماری می کند، اما میزبان سنتی آن ماهی قزل آلا است.

شکری تاکید کرد: لازم است تمامی مزارع پرورشی و مراکز تکثیر آبزیان کشور ضمن ارتقای شرایط امنیت زیستی در مزارع خود، دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را رعایت کنند و جابجایی ماهیان خود را به طور صرف با اخذ گواهی های بهداشتی و حمل از شبکه های دامپزشکی انجام دهند.

در پایان این کارگاه آموزشی و در راستای معرفی جایگزین مناسب مالاشیت گرین برای بهره برداری در مزارع پرورش آبزیان استان، اداره کل دامپزشکی استان قزوین با تخصیص و تامین اعتباری افزون بر 90 میلیون ریال، نسبت به توزیع ماده ضد عفونی کننده مجاز san eggs در بین آبزی پروران حاضر در کارگاه به عنوان جایگزین مالاشیت گرین اقدام کرد.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید