حیات تالاب به زندگی مردم گره خورده است

دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

حیات تالاب به زندگی مردم گره خورده است
رییس شورای شهر انزلی در جلسه مشترکی با نمایندگان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) گفت : حیات تالاب انزلی به زندگی مردم گره خورده و همه باید برای نجات تالاب از چنگال آلودگی ها کمک کنیم .
محمد رضا بدیعی فر اظهار کرد : تالاب انزلی با بیش از 15 هزار هکتار وسعت در معرض ورود پسماندها و پسابهای خانگی و صنعتی شهرهای رشت ، صومعه سرا و انزلی قرار دارد .
وی با اشاره به پیوستگی زندگی مردم انزلی به تالاب اظهار کرد : آلودگی تالاب موضوعی است که ما را مورد تهدید قرار داده و از کارشناسان انتظار راهکارهای عملی و سریع برای حل این معضل داریم .
وی با اشاره به ورود آزولا به تالاب بعنوان یکی از تهدیدات دیگر زیست محیطی تصریح کرد : کودهای ازته و فسفر نیز از زمین های کشاورزی و با اب باران وارد تالاب شده و موجب رشد بی رویه آزولا می شود
بدیعی فر، با بیان این که کاهش سریع عمق تالاب انزلی ما را مورد تهدید قرار می دهد افزود: دو پیمانکار در حال لایروبی تالاب هستند اما احساس می شود انقدر که باید این کار با جدیت صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد : بیش از 10 سال است که بحث احیای تالاب مطرح و هر سال بودجه ای نیز برایش تصویب می شود ولی تخصیص بودجه و اجرای طرح به درستی پیش نرفته است .

رییس شورای شهر انزلی متذکر شد: ما از سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان برای نجات تالابی که حیاتش به زندگی مردم این شهر گره خورده، کمک می خواهیم .

وی اظهار کرد : یکی از موضوعاتی که می تواند به مدیریت تالاب و بهبود شرایط آن کمک کند اموزش مردم ، سازمانهای مردم نهاد و نهادهای دولتی است .

وی تاکید کرد : راهکارهای مقابله با الودگی ، سالم سازی ، محیط زیست تالاب و اماده کردن فضای سالم برای تکثیر ماهیان و پرندگان از مواردی است که باید به درستی تبیین و اموزش داده شود.

*لزوم استفاده از فرصتها

رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی نیز با اشاره به مشهود بودن الودگی تالاب انزلی بحث اموزش را در مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی مهم خواند.

' اکبر میغی ' با اشاره به تصمیم جایکا برای ایجاد مرکز بازدید مطابق با استانداردهای بین المللی در تالاب انزلی خاطرنشان کرد باید از فرصتهای موجود کمال استفاده را برای بهبود وضع تالاب ببریم .

*شهرداری انزلی اماده همکاری با جایکا است

شهردار انزلی نیز با اشاره به موقعیت خاص شهر انزلی و واقع شدن ان در بین اکوسیستم تالاب و دریای خزر متذکر شد: مباحث محیط زیستی یکی از دغدغه های اصلی ما است.

' رضا پورشعبان ' با ابراز خشنودی از این که طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در حال وارد شدن به عرصه های عملیاتی است نسبت به همکاری فی مابین در زمینه مدیریت پسماند و شیرابه زباله ها و پسابها و اکوتوریسم اعلام امادگی کرد.

وی با اشاره به ورود سالانه پنج میلیون گردشگر به بندرانزلی و همچنین اتصال تالاب به خزر متذکر شد: بحث تالاب انزلی یک مساله ملی است و باید با دقت نظر مورد توجه قرار گیرد.

سعید افتابی از دیگر اعضای شورای شهر انزلی نیز تاکید کرد : تالاب زیبای انزلی از انواع آلودگی ها در رنج است و باید تلاش کنیم دوباره سلامت خود را بازیافته و نفس بکشد.

وی با اشاره به اهمیت تالاب تاکید کرد : تالاب انزلی یک میراث ملی است که باید ان را برای نسلهای بعد نیز حفظ کرد.

مسوول تیم آژانس بین المللی همکاری های ژاپن (جایکا) در پروژه اکولوژیک تالاب انزلی و کارشناس مشاور بحث اکوتوریسم پروژه اکولوژیک تالاب انزلی در این دیدار خواستار همکاری شورای شهر و شهرداری برای ایجاد مراکز بازدید در تالاب انزلی به منظور کمک به اکوتوریسم و آموزشهای زیست محیطی شدند.

تالاب انزلی از زیستگاه های مهم پرندگان و از محل های مهم تکثیر آبزیان خزر بشمار می رود .

ورود انواع پسابها، پسماند و حجم بالای رسوبات حیات این تالاب زیبا را در معرض خطر قرار داده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید