وجود 4 قفس بدون ماهی در دریای گیلان

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

وجود 4 قفس بدون ماهی در دریای گیلان
مدیر کل شیلات گیلان با بیان اینکه 10 متقاضی بخش‌خصوصی به دنبال دریافت مجوز برای پرورش ماهی در قفس هستند، گفت: اکنون چهار قفس پرورش ماهی بدون ماهی در دریای حوزه گیلان وجود دارد.
اسحاق شعبانی در انزلی «پرورش ماهی در قفس» را از برنامه‌های مهم شیلات گیلان عنوان کرد و آن را در دست پیگیری دانست.
وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است برای پرورش ماهی در آب‌های شیرین در آینده با کمبود آب مواجه شویم بنابراین چند برنامه در این زمینه در دست اقدام است.
مدیر کل شیلات گیلان استفاده بهینه و کمتر از آب در پرورش ماهی در قفس را مهم دانست و تصریح کرد: در تلاش هستیم از دستگاه تصفیه‌کننده برای بهره‌مندی از آب شور به جای آب شیرین در پرورش ماهی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه 10 متقاضی به دنبال دریافت مجوز برای پرورش ماهی در قفس هستند، افزود: اینها باید مجوزهای مورد نیاز را از محیط زیست، دامپزشکی، بنادر و دریانوردی و شیلات اخذ کنند.

شعبانی با اشاره به اینکه اکنون چهار قفس برای پرورش ماهی در دریا وجود دارد، گفت: این قفس‌ها متعلق به بخش خصوصی است و هنوز ماهی ندارند.

این مقام مسئول ماهی‌های پرورشی در قفس را شامل ماهی آزاد، خاویاری و قزل‌آلا عنوان کرد و یادآور شد: جانمایی قفس در دریا توسط شیلات و دستگاه‌های مذکور تعیین می‌شود.

مدیر کل شیلات گیلان بازسازی ماهیان خاویاری و ذخایر دریای خزر را از برنامه‌های این نهاد ذکر کرد و متذکر شد: پروژه سختی کار صیادان نیز از برنامه‌های قابل پیگیری است.

وی افزود: قرار بود این پروژه جزء سختی کار محسوب شود که از نظر وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی این موضوع تصویب شد اما تامین اجتماعی استان می‌گوید از آنجا که این قانون هنوز به استان ابلاغ نشده، نمی‌توانند آن را اجرایی کنند.

شعبانی هزینه بیمه صیادان توسط بیمه خویش‌فرما را 27 درصد اعلام کرد و گفت: طبق مصوبه پرداخت 10 درصد این هزینه بیمه به‌عهده دولت و 17 درصد به عهده صیاد است که مقرر شده بود 10 درصد از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها تامین شود و از 27 درصد حق بیمه، 20 درصد تسهیلات بازنشستگی و هفت درصد درمان است.

به گفته وی، از بالغ بر 4 هزار صیاد گیلانی تنها 50 درصد صیادان بیمه هستند.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید