شرایط تکثیر ماهی در رودخانه‌های گیلان صفر است

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

شرایط تکثیر ماهی در رودخانه‌های گیلان صفر است
مدیرکل شیلات گیلان گفت: شرایط تکثیر ماهیان در رودخانه‌های گیلان به دلیل آلودگی و برداشت غیر مجاز شن و ماسه، صفر است
اسحاق شعبانی در انزلی با اشاره به وضعیت تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان و رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه‌های استان اظهار کرد: آلودگی دریا موجب شده تا رودخانه‌های استان از شرایط خوبی برای تکثیر ماهیان برخوردار نباشند.
وی با بیان اینکه 16 رودخانه گیلان در حوزه ساحلی استان قرار دارند، افزود: از این تعداد رودخانه‌ به جز سفیدرود بقیه شرایط تکثیر را ندارند.
مدیر کل شیلات گیلان با بیان اینکه سه مرکز تکثیر ماهیان در این استان فعالیت دارند، تصریح کرد: مراکز شهر صنعتی رشت، بخش سنگر و سیاهکل به امر تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان مشغول هستند.

وی از رهاسازی سالانه 150 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در دریا و رودخانه‌های استان خبر داد و گفت: یک‌میلیون و 800 هزار بچه ماهی خاویاری در سال رهاسازی می‌شود.

شعبانی با اشاره به اینکه سالانه حدود 25 تا 30 میلیون انواع ماهیان بومی مانند سوف، کولی، اردک ماهی در دریا و رودخانه‌ها رهاسازی می‌شود، خاطرنشان کرد: از میزان ماهیان رهاسازی شده تنها 15 میلیون تن صید می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه به طور متوسط 7 تا 10 درصد ماهیان رهاسازی شده برگشت دارد، یادآور شد: آلودگی، بستر نامناسب، برداشت بی‌رویه شن و ماسه و... از جمله عمده دلایل کاهش صید ماهیان رهاسازی شده در رودخانه‌ها و دریای گیلان است.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید