پتانسیل استفاده ازعلم اقیانوس شناسی ماهواره ای در کشور وجود دارد

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

پتانسیل استفاده ازعلم اقیانوس شناسی ماهواره ای در کشور وجود دارد
رییس پژوهشکده فناوری و مهندسی دریای پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: پتانسیل خوبی در زمینه استفاده از علوم ماهواره ای اقیانوسی در کشور وجود دارد اما بخش سخت افزاری در این زمینه پیشرفت مناسبی نداشته است.
مسعود مرادی اظهار کرد: مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور در زمینه فناوری ماهواره ای در اقیانوس شناسی پیشرفت های خوبی کرده است اما در زمینه سخت افزاری و داشتن ماهواره های اقیانوسی و ایستگاه های زمینی اختصاصی پیشرفتی نداشته ایم.
وی تاکید کرد: نداشتن این تجهیزات به معنای نخواستن آنها نیست بلکه شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها موجب شد این امکانات در اختیار کشور قرار نگیرد.
مرادی ادامه داد: اما در زمینه علم استفاده از داده های ماهواره ای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به توانمندی های خوبی دست یافته اند به طوری که بسیاری از محققان این بخش توانایی حضور در کنفرانس های بین المللی و نشر مطالب خود در مجلات معتبر جهانی را دارند.

وی افزود: قطعا اگر بتوانیم تجهیزات سخت افزاری مناسب و آزمایشگاه های پیشرفته در زمینه فناوری ماهواره ای اقیانوسی داشته باشیم قطعا می توانیم این فناوری را وارد صنعت کنیم.

رییس پژوهشکده فناوری و مهندسی دریا گفت: این پژوهشکده در زمینه فناوری ماهواره ای در اقیانوس شناسی و علوم دریایی فعالیت هایی داشته است که همکاری با دانشگاه های تهران و خواجه نصیر برای انجام پایان در این زمینه برخی از این اقدامات است.

وی افزود: همچنین بخش تحقیقاتی و پژوهشی سازمان های شیلات و بنادر و دریانوردی سهم بسزایی در این زمینه دارند اما از آنجا که در بخش دریایی مسوولیت ها محدود تر است به تبع آن هم از نظر نیروی انسانی و هم تجهیزات آزمایشگاهی و سخت افزاری محدودیت بیشتری وجود دارد.

مرادی گفت: ورود این فناوری به بخش صنعت موجب پیشرفت در علوم دریایی و بخش اقتصادی دریا محور می شود، به عنوان مثال می توان از داده های ماهواره ای برای تعیین مناطق تجمع ماهیان تون بهره برد و با در اختیار گذاشتن این اطلاعات، صیادان را به سمت گله ماهیان بزرگ هدایت کرد.

وی با بیان اینکه این یک کاربرد صنعتی بسیار خوب است افزود: برای این منظور نیازمند تجهیزات سخت افزاری زیادی از جمله ماهواره های اختصاصی هستیم.

مرادی گفت: بحث های ماهواره ای جزو علوم و فنونی است که در دهه های اخیر در دنیا سرمایه گذاری زیادی بر روی آن شده است زیرا می تواند تسهیل کننده برای بسیاری از مسایل صنعتی و علوم دیگر باشد و در عین حال کاربردهای خاص خودش را داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر ماهواره اقیانوسی اختصاصی خود را بر روی دریاهای کشور داشته باشیم علاوه بر اینکه می توانند در بسیاری از بحث های صنعتی، شیلاتی و محیط زیستی سرویس صنعتی بدهند می توانند در زمینه نظامی و امنیتی هم کاربردهای خوبی داشته باشد.

رییس پژوهشکده فناوری و مهندسی دریا گفت: خوشبختانه توانمندی استفاده از تجهیزات ماهواره ای در کشور تقریبا توسعه خوبی داشته است اما به همپای آن، بخش سخت افزاری مرتبط با آن گسترش نیافته است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید