پتانسیل شیلاتی و آبزی پروری اردبیل الگوی کشوری است

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید


پتانسیل شیلاتی و آبزی پروری اردبیل الگوی کشوری است
معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: پتانسیل شیلاتی و آبزی پروری اردبیل الگوی کشوری است.
حسین عبدالحی در نشستی با رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: وجود منابع آبی متعدد و متنوع در اردبیل که از استعدادهای بسیار بالای کشاورزی برخوردار است زمینه خوبی را در بحث توسعه آبزی پروری ایجاد کرده است.
وی اظهار کرد: از اعتبارات کشوری باید بیشترین درصد را به بخش شیلات این استان اختصاص دهیم.
وی ظرفیت تولید سالانه ماهی در این استان را بیش از شش هزار تن ماهیان گرم آبی و سردابی دانست و اظهار کرد: اردبیل در مقام مقایسه عملکرد و فعالیت های ادارات کل شیلات غیر ساحلی کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده به گونه ای که در مشگین شهر هم اقدام به تکثیر بچه ماهی شده است.

وی همچنین با اشاره به تاکیدات رهبرمعظم انقلاب برای مقابله با بحران کم آبی که استفاده از آبهای مرزی را مورد تاکید قرارداده اند بیان کرد: سازمان شیلات ایران نیز برنامه شایسته ای را برای استفاده از این منابع برای استفاده از آبزی پروری بکار بسته است.

وی افزود: تفاهم نامه هایی با وزارت نیرو منعقد شده که در سه استان خوزستان با 550 هزار هکتار ، در سیستان و بلوچستان با 46 هزار هکتار و با یکپارچه سازی اراضی شالیزاری در استان گیلان با استفاده از آبیاری مدرن موضوع آبزی پروری با جدیت دنبال خواهد شد.

به گفته عبدالحی ، بیماری ویروسی vhs که به صورت لکه ای در تعدادی از مزارع آبزی پروری کشور مشاهده شده و یک بیماری خطرناک است به نحو شایسته ای کنترل شده و در استان اردبیل نیز با هماهنگی اداره کل شیلات متخصصان دامپزشکی استان باید برای مقابله با این بیماری که جزو بیماری های قرنطینه ای است اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این نشست با اشاره به اهمیت آبزی پروری و نقش آن در توسعه اقتصادی استان گفت: در کنار دیگر بخش های ارزشمند تولیدات کشاورزی اعم از باغبانی ، زراعت و دامداری ، شیلات و آبزی پروری هم از لحاظ تامین نیاز پروتئینی و غذای مصرف کنندگان و ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت است.

«عدیل سروی» افزود: با حمایت از تولید ماهیان خاویاری در شمال استان در پایان رودخانه ارس که از سازگاری بسیار بالایی هم برخوردار است ، این موضوع در اشل کشوری از جایگاه بسیار مهمی برخوردار خواهد شد.

وی نیروی انسانی در دستگاه های اجرایی را از مهم ترین عناصر مدیریتی دانست و افزود:

شیلات استان هم از لحاظ نیروی انسانی متخصص و هم از لحاظ امکانات و تجهیزات بیش از پیش کمبود دارد و توجه به رفع این مشکلات ضرورت دارد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید