تامين نشدن حق آبه تالاب هورالعظيم

شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

تامين نشدن حق آبه تالاب هورالعظيم
تامین نشدن حق آبه تالاب هورالعظیم به خصوص در 10 سال اخیر و برداشت بی رویه آب از آن، موجب وارد آمدن آسیبهای بسیاری به این تالاب شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در نشست کارگروه حفاظت از تالابها و سواحل خوزستان گفت: لازم است طرحی برای ساماندهی داخلی تالاب هورالعظیم تعریف شود تا تالاب شرایط خودش را دوباره به دست آورد.
احمدرضا لاهیجان‌زاده اظهار کرد: این تالاب زیستگاه بسیاری از جانوران است و از تنوع زیستی فراوانی برخوردار است.
وی ادامه داد: بروز پدیده خشکسالی حیات تالاب را در چند سال اخیر تهدید کرده، همچنین مشکل ریزگردها و بیابانی شدن منطقه بسیار جدی است به طوری که به مناطق بالادست نیز در حال پیشروی است.
لاهیجان‌زاده در عین حال ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای تالاب و امکانات موجود آن می توانیم تالاب را در بازه زمانی سه تا پنج سال به شرایط مطلوب برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: ورودیهایی که به حوضچه یک و دو داریم از کرخه منشعب شده اند و چند دهه است که لایروبی نشده اند. لایروبی این ورودیها موجب می شود که آبرسانی بهتر شود. همچنین لازم است طرحی برای ساماندهی داخلی تالاب تعریف شود تا تالاب شرایط خودش را دوباره به دست آورد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: استفاده از سموم در برخی نقاط برای صید آبزیان نیز به تالاب هورالعظیم آسیب رسانده و ایجاد جاده و تخلیه پسماندها نیز از دیگر عوامل آسیب رسان به تالاب هورالعظیم بوده است.
هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است.
حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که در سالهای گذشته به علت خشکسالی و عدم تامین حق آبه تالاب در دو کشور ایران و عراق با خطر نابودی روبه‌رو شده است.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید