دهیاران ظرفیت پرورش آبزیان زینتی رادرتوسعه اقتصاد روستایی جدی بگیرند

یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۷ بازدید

دهیاران ظرفیت پرورش آبزیان زینتی رادرتوسعه اقتصاد روستایی جدی بگیرند
رییس ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی در محلات گفت: پرورش آبزیان زینتی مزیتی منحصر به فرد در توسعه اقتصاد روستایی است که دهیاران باید این ظرفیت را جدی بگیرند.
مهدی رضایی در حاشیه کارگاه آموزشی دهیاران در پرورش آبزیان زینتی افزود: دهیاران با فرا گرفتن روش های نوین تکثیر و پرورش ماهی زینتی و انتقال آن به روستاییان می توانند در راه اندازی کارگاه تخصصی پرورش ماهیان زینتی تاثیرگذار باشند و ارزش افزوده تضمین شده و اشتغال پایدار در مناطق کمتر برخوردار ایجاد کنند.
وی گفت: اشتغالزایی در حوزه آبزیان نیازمند سرمایه های کلان نیست و راه اندازی واحد پرورش و تکثیر به عنوان مشاعل خانگی در هر واحد مسکونی روستایی می تواند سالانه تولید 400هزار قطعه ماهی زینتی در این شهرستان را افزایش دهد.
رییس ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی بیان کرد: در حال حاضر 90 درصد صادرات ماهیان زینتی کشور از شهرستان محلات انجام می شود و این شهرستان رتبه دوم تولید ماهیان زینتی کشور را دارد.

رضایی عنوان کرد: نخستین کارگاه آموزش تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در این شهرستان با حضور 30 دهیار و دو بخشدار این شهرستان برگزار شده تا تصمیم سازان روستایی با آشنایی موثر با روش های نوین تکثیر ماهی زینتی در اقتصاد روستایی تحول آفرینی کنند.

وی، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را توسعه و ترویج پرورش ماهی زینتی در روستاها ،افزایش درآمد خانوارها و توسعه مشاغل خانگی روستایی عنوان کرد.

رضایی افزود: با توجه به این که در هر روستایی زیر ساخت های راه اندازی کارگاه پرورش ماهیان زینتی نظیر آب،برق و گاز را دارد، راه اندازی یک یا دو کارگاه در هر روستا در کنار بخش کشاورزی و دامداری به توسعه آن روستا کمک می کند.

شهرستان محلات در جنوب استان مرکزی در فاصله 105 کیلومتری با اراک قطب تولید ماهی زینتی ،سنگ نما و گل وگیاهان زینتی در کشور است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید