چهار شهرستان زنجان در اولویت دریافت مجوز آبزی پروری قرار گرفتند

جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

چهار شهرستان زنجان در اولویت دریافت مجوز آبزی پروری قرار گرفتند
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: مناطقی از شهرستان های خدابنده، طارم، ایجرود و زنجان که در مجاورت رودخانه های پر آب قرار گرفته اند در اولویت دریافت مجوز فعالیت آبزی پروری هستند.
محمود صیادبورانی افزود: طول زیادی از رودخانه پرآب قزل اوزن از شهرستان های طارم، زنجان، ایجرود و خدابنده عبور می کند و این شهرستان ها دارای پتانسیل بالایی برای فعالیت آبزی پروری هستند که تاکنون توجهی در این خصوص نشده است.
وی یادآورشد: گسترش این فعالیت در مجاورت رودخانه های پرآب موجب جلوگیری از تمرکز زدایی فعالیت آبزی پروری و عدم وارد شدن آسیب به منابع آب های زیر زمینی، چاه های عمیق و نیمه عمیق خواهد شد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: سیاست های شیلات در طول سال های گذشته هدایت متقاضیان آبزی پروری به مجاورت رودخانه ها در محدوده شهرستان های زنجان و ماهنشان و ارتقای تنوع تجهیزات استفاده شده در مزارع بوده که نتیجه آن تولید 10 هزار و 231 تن از انواع آبزیان در سال 93 و کاهش استفاده از آب تازه ورودی از 10 لیتر( متوسط استاندارد دنیا) در ثانیه به یک لیتر در ثانیه به ازای هر تن بوده است.

صیادبورانی تاکید کرد: به منظور تولید، توسعه پایدار و کاهش استفاده از آب تازه ورودی به مزرعه، کیفی سازی آب خروجی مزارع متناسب با استانداردهای محیط زیست و افزایش توجیه اقتصادی فعالیت آبزی پروری شیلات این استان سیاست هایی را برای سال جاری اتخاذ کرده است.

وی از تجهیز مزارع آبزی پروری به انواع پمپ های برگشت آب، فیلتر مکانیکی، فیلترهای زیستی و سایر تجهیزات مرتبط در این مزارع خبرداد و افزود: این امر به منظور رعایت اصول زیست محیطی برای مناطقی که تعداد زیادی از مزارع آبزی پروری در مجاورت رودخانه ها قرار دارد و به منظور کیفی سازی آب خروجی مزارع مجاور آب های سطحی بر اساس آب تازه ورودی انجام خواهد شد.

فیلترهای زیستی گازهای محلول در آب از جمله آمونیاک، دی اکسید کربن و دیگر گازها را هضم می کند.

فیلتر مکانیکی نیز فضولات و ذرات معلق در آب و ته نشین شونده را هضم می کند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: صدور مجوز برای چاه های کشاورزی در شهرستان های استان زنجان در طول فصل کشاورزی انجام می شود.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: فعالان آبزی پروری چنانچه سیاست های ابلاغی را رعایت و اعمال کنند در اولویت دریافت تسهیلات بانکی قرار خواهند گرفت.

وی مبنای تمدید پروانه آبزی پروری را رعایت موارد ابلاغی از سوی شیلات استان زنجان بیان کرد.

صیادبورانی تاکید کرد: هماهنگی شیلات با دامپزشکی به منظور ترویج، ارتقا و پایش کیفیت محصول تولیدی از دیگر سیاست های شیلات این استان در سالجاری است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید