10واحد تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در قزوین فعالیت می کنند

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۷۱ بازدید

10واحد تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در قزوین فعالیت می کنند
مدیر کل دامپزشکی قزوین گفت: هم اکنون 10 واحد تولید خوراک دام ،طیور و آبزیان مجاز در استان به فعالیت می پردازند.
بهمن نقیبی افزود: این واحدها نقش مهمی در تامین خوراک دامداری ها و مرغداری های استان و کشور دارند.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح نظارت بهداشتی بر واحدهای تولید خوراک دام و طیور، افزود: با صنعتی شدن پرورش انواع دام، طیور و آبزیان خوراکهای دام از اهمیت بهداشت در تامین مواد پروتئینی کاسته نشده است.
این مسوول با بیان اینکه نظارت های دامپزشکی در چرخه تولید محصولات گوشتی مستمر است، تاکید کرد: سلامتی و کیفیت خوراک دام و طیور نیز به عنوان یک مساله ضروری جزو نظارت های دامپزشکی می باشد.

وی اظهار کرد:با توجه به اهمیت خوراک دام، طیور و آبزیان تصمیم گرفته شده که در سال آینده، اعمال نظارت های بهداشتی بر این فرآورده به صورت اختصاصی در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار گیرد.

نقیبی با بیان اینکه خوراک دام حدود 70 درصد هزینه تولید را در پرورش دام، طیور و آبزیان به خود اختصاص می دهد، خاطر نشان کرد:بنابراین کنترل خوراک دام و به ویژه ماده اولیه خوراک دام از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

وی یادآور شد:نگهداری مواد اولیه و خوراک آماده دام، طیور و آبزیان مستلزم کسب پروانه بهداشتی بهره برداری از اداره کل دامپزشکی و حضور مسوول فنی بهداشتی در هنگام فعالیت است.

نقیبی تصریح کرد: از آنجا که خوراک در صنعت پرورش دام و طیور و آبزیان از نقطه نظر بهداشتی و اقتصادی سهم بسزایی در پرورش و تولید دام سالم را دارا می می باشد بنابراین ساماندهی واحدهای تولید خوراک دام از جمله اهداف اداره کل دامپزشکی است.

وی ادامه داد:در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان قزوین در مرحله اول با شناسایی واحدهای تولید خوراک دام غیر مجاز با صدور اخطاریه نسبت به ارایه فرصت شش ماهه برای اخذ پروانه بهداشتی اقدام نموده است.

وی افزود:با توجه به ضرورت کنترل محصولات تولیدی کارخانجات تولید خوراک دام، برنامه بازدید و نمونه برداری هر سه ماه یکبار از این واحدها توسط کارشناسان دامپزشکی در دستور کار اداره کل دامپزشکی قرارگرفته است.

استان قزوین دارای پنج دامپزشک متخصص، 165 دامپزشک عمومی، 15 کارشناس ارشد، 23 کارشناس، 90 کارددان و 15 تکنسین دامپزشکی است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید