بلایی که کاهش دبی کارون بر آبزی‌پروری آورده است

پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

بلایی که کاهش دبی کارون بر آبزی‌پروری آورده است
مدیر کل شیلات خوزستان گفت: با وجود اینکه اقلیم، دما و شرایط محیطی برای توسعه آبزی پروری در خوزستان مناسب است اما محدودیت برداشت آب شیرین به علت کاهش دبی رودخانه کارون به شدت در حال اعمال است.
سیدرحیم مغینمی در کنفرانس ملی رودخانه کارون اظهار کرد: افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آب، احداث سد و بند روی رودخانه‌ها که مانع مهاجرت آزادانه ماهیان برای تخم‌ریزی می‌شود، آلودگی آبها به پسابهای کشاورزی و خانگی و صنعتی و مواد نفتی، ماهیگیری غیرمسئولانه با استفاده از روشهایی چون سم ریزی و استفاده از طناب و شوکر و کاهش آب رودخانه‌ها و خشکیدن تالابها ناشی از برداشت آب از دلایل اصلی کاهش ذخایر ماهی و آبزیان در استان خوزستان است.
وی ادامه داد: شیلات برای جبران کمبود این ماده غذایی مهم و استراتژیک ناچار است صید در دریاها را محدود کرده و به آبزی پروری روی آورد و پرورش ماهی و سایر آبزیان را توسعه دهد. در بسیاری از نقاط خوزستان با وجود اینکه آب وجود دارد ولی زمین برای کشت و زرع مناسب نیست و فقط آبزی پروری در این زمینها امکان پذیر است. از سوی دیگر پرورش ماهی کاملا اقتصادی و هزینه تامین غذای ماهی نیز پایین است.
مغینمی گفت: محدودیت صید در دریا یک موضوع جهانی است و خاص کشور ما یا استان خوزستان نیست. در کل دنیا از مجموع 180 میلیون تن ماهی و آبزیان دیگر، 90 میلیون تن از طریق آبزی پروری و 90 میلیون تن از طریق صید تامین می‌شود. در کشور ما نیز براساس آمار سال 91 نسبت 50 درصد به 50 درصد است و در استان خوزستان هم از 100 هزار تن تولید ماهیان و آّبزیان، نیمی از طریق آبزی پروری و نیمی از طریق صید به دست می‌آید. 20 درصد آبزیان تولید شده در کشور از کارون به دست می آیند و سهم استان خوزستان در تولید ماهی با تامین 26 درصد تولید کل کشور پس از مازندران در رتبه دوم قرار دارد.

مدیرکل شیلات خوزستان درباره تعداد مزارع پرورش ماهی در حاشیه کارون نیز بیان کرد: مزارع پرورش ماهی در حاشیه رودخانه کارون در شهرستانهای شوشتر، اهواز، خرمشهر، شوش، دزفول، آبادان، باوی، شادگان، ایذه و مسجدسلیمان فعال هستند.

مغینمی به سرمایه گذاریهای صورت گرفته در حوضه کارون برای آبزی پروری اشاره کرد و افزود: میزان سرمایه گذاری در این زمینه برای آبزی پروری، ماهیان گرمابی، میگو و سایر آبزیان، 426 میلیارد تومان است و اگر میزان سرمایه گذاری در بخش زیرساختهای مجتمع‌های پرورشی را به این سرمایه گذاریها اضافه کنیم، رقمی بیش از 576 میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: رویکردهای جدید شیلات به منظور توسعه پایدار با هدف حفظ محیط زیست و کاهش مصرف تدوین شده‌اند. استفاده از آب کانالهای آبیاری کشاورزان برای پرورش ماهی، استفاده از سیستمهای پرورش ماهی متراکم و نیمه مدار بسته، استفاده دو منظوره از آبهای کشاورزی و استخرهای ذخیره و چاه‌های کشاورزی، انهار و آبیاری تحت فشار و استفاده از آبهای نیمه شور و شور برای پرورش آبزیان سازگار با این آب‌ها، بخشی از رویکردهای شیلات در این زمینه است. یکی از چالشهای موجود در زمینه مدیریت و توسعه آبزی پروری، محدودیت برداشت است.

مغینمی اظهار کرد: عدم استفاده از دریاچه‌های پشت سد به علت مشکلات آب شیرین، چالشهای زیست محیطی پسابهای مزارع پرورش ماهی و کمبود تحقیقات بومی و آموزشهای روزآمد از دیگر چالش‌های پیش رو در این زمینه است. البته خشک شدن تالابها که منبع اصلی تامین ماهی هستند از چالشهای مهم این حوزه به شمار می‌رود
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید