احیای زیستی تالاب انزلی در اولویت پژوهشکده آبزی پروری قرار دارد

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

احیای زیستی تالاب انزلی در اولویت پژوهشکده آبزی پروری قرار دارد
معاون پژوهشی پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی کشور گفت: احیای زیستی تالاب انزلی در اولویت این موسسه تحقیقاتی قرار دارد.
علیرضا ولی پور اظهار کرد: احیای زیستی این تالاب با دستاوردهای حاصل از نتایج پروژه تحقیقاتی «روند تغییرات جوامع آبزیان تالاب انزلی» میسر می شود.
وی یادآور شد: مسوولیت تحقیق در این باره از سوی استانداری گیلان به این پژوهشکده محول و انجام آن از ابتدای امسال با استفاده از متخصصان در مناطق چهارگانه تالاب انزلی آغاز شده است.
به گفته وی، نتایج تحقیقات در خصوص روند تغییرات جوامع آبزیان تالاب انزلی سال آینده مشخص و به استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام می شود.

وی تصریح کرد: اکنون در خصوص روند تغییرات جوامع آبزیان تالاب انزلی شامل ماهیان، پلانگتون ها و موجودات کفزی تالاب و جمعیت و تنوع گونه ای آبزیان مشغول تحقیق هستیم.

معاون پژوهشی پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی یادآور شد: تالاب انزلی به این خاطر که محل تکثیر و تولید بسیاری از گونه های ماهیان بومی منطقه و دریای خزر از قبیل ماهی سفید ، سوف ، سس ماهی و در گذشته ماهیان خاویاری بوده و اکنون نیز مکان استقرار و زاداوری پرندگان مهاجر به شمار می رود از تالاب های مهم دنیا به شمار می رود.

ولی پور تصریح کرد: مهمترین عامل محدود کننده تولید این آبزیان آلودگی های مختلف اعم از شهری، صنعتی، کشاورزی، بیمارستانی، افزایش ورود رسوبات و در نتیجه کاهش عمق تالاب است.

بر اساس تفاهم نامه ها و موافقت نامه های مبادله شده با معاونت برنامه ریزی استانداری گیلان از اعتبارات خاص توسعه استان و طرح های تملک دارایی های سرمایه ای مبلغ 900 میلیون ریال برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی از سال 1306 به عنوان نخستین مرکز تحقیقات در زمینه علوم شیلاتی کشور در انزلی آغاز بکار کرد.

بررسی روش های افزایش بهره وری و بهینه سازی اقتصاد تولید آبزیان، تحقیق در زمینه روش های پیشگیری و درمان بیماری های آبزیان، بررسی انواع آلاینده های تاثیرگذار بر اکوسیستم های آبی و آبزیان، شناسایی و معرفی مکان های مستعد برای احداث مزارع تکثیر و پرورش آبزیان، معرفی گونه های جدید به صنعت آبزی پروری، ارایه روش های نوین آبزی پروری و راه کارهای افزایش تولید آبزیان در کشور، ارزیابی ذخایر و معرفی روش های حفظ و بازسازی ذخایر گونه های در حال انقراض از جمله وظایف این پژوهشکده است.

تالاب انزلی با 193 کیلومتر مربع وسعت از مهمترین زیستگاه های پرندگان و آبزیان در جنوب دریای خزر است.

تالاب بستر و محل مناسبی برای تخمگذاری و پرورش ماهیان و زمستان گذرانی گروه کثیری از پرندگان مهاجر است که از مناطق سرد سیر سیبری یا دیگر مناطق جهان به این ناحیه مهاجرت می کنند.

خروجی تالاب انزلی به دریای خزر می ریزد و این امر باعث شده که تالاب به عنوان مکان مناسبی برای تخمگذاری گونه های ماهیان به شمار آید؛ به عبارت دیگر برخی از این گونه ها فقط در تالاب انزلی یافت می شوند و در هیچ نقطه ای از بخش جنوبی دریای خزر نمی توان آنها را مشاهده کزد.

39 گونه از 49 گونه ماهیان موجود در تالاب انزلی به طور انحصاری در تالاب زندگی می کنند.

تالاب بین المللی انزلی علاوه بر ایفای نقش مهم در صنعت گردشگری گیلان نقش مهمی در مهار سیلاب ها برای مناطق حاشیه خود دارد و موجب تعدیل آب و هوای منطقه نیز می شود.

نوسانات سطح آب دریای خزر و پدیده یوتریفیکاسیون (غنی سازی آب توسط مواد مغذی) که در اثر ورود فاضلاب تصفیه نشده ایجاد می شود، باعث شد که اکوسیستم تالاب رو بزوال نهد.

با توجه به این موضوع کنوانسیون رامسر تصمیم گرفت که تالاب انزلی را در فهرست «مونترو» به ثبت برساند و متذکر شود که اقدامات احیای تالاب باید بدون فوت وقت صورت گیرد.

شهرستان بندرانزلی در شمال غربی استان گیلان واقع شده است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید