پروبیوتیک‌های دامی جایگزین مناسب آنتی بیوتیک‌ها

سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

پروبیوتیک‌های دامی جایگزین مناسب آنتی بیوتیک‌ها
یک فعال صنعت دام و طیور گفت: استفاده از آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌های بومی کم هزینه از جمله روش‌ها و کاربردهای موثری است که می‌تواند زمینه سلامت دام و اجتماع را فراهم کند.
حامد نجفی منفرد با اشاره به خودکفایی محققان ایرانی در تولید و فراوری پروبیوتیک و میکروارگانیسم‌های کاربردی در صنعت دام، طیور و آبزیان اظهار کرد: استفاده از انواع پروبیوتیک‌ها در پرورش دام، طیور و آبزیان به افزایش راندمان کیفیت گوشت و شیر این موجودات در زندگی انسان‌ها منجر می‌شود و در سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار است.
وی با اعتقاد به اینکه پروبیوتیک‌های دامی جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک‌ها هستند، افزود: در برخی موارد دامداران یا آبخیزداران به صورت نا آگاهانه اقدام به خود درمانی دام ‌بیمار به وسیله آنتی بیوتیک‌ها می‌کنند و این مساله در طولانی مدت باعث رسوب دارو در بافت‌های بدن حیوان شده و به شیر آنها نیز ورود پیدا می‌کند و به این ترتیب مردم جامعه نیز بی اطلاع از آنچه در دامداری‌ها رخ می‌دهد از محصولات لبنی و گوشتی بازار استفاده می‌کنند.

مدیر بخش دام و طیور شرکت تک ژن گفت: عدم نظارت‌های دقیق بر کیفیت تولید و فرآوری خوراک دام از جمله عواملی است که به مشکل ورود آنتی بیوتیک‌ها به سبد کالای خانوارها دامن می‌زند و منجر به ایجاد مشکلات بالینی متعددی برای مردم می‌شود.

نجفی منفرد وابستگی کشور به خوراک‌های دام خارجی را معضل صنعت دام و طیور کشور دانست و ادامه داد: استفاده از آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌های بومی کم هزینه از جمله روش‌ها و کاربردهای موثری است که می‌تواند زمینه سلامت دام و اجتماع را فراهم کند
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید