خروج سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از پرورش میگوی چابهار

سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

خروج سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از پرورش میگوی چابهار
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی چابهار از خروج سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بخش پرورش میگوی چابهار خبر داد.
سیدوحید حاج سیدجوادی افزود: محروم ماندن پرورش دهندگان میگو در چابهار از دریافت غرامت توسط شرکت بیمه کننده باعث شده تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دیگر رغبتی به ادامه فعالیت در چابهار نداشته باشند.
وی در ادامه اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران که طی سال‌های گذشته در چابهار به تولید میگو اشتغال داشتند از چرخه تولید خارج شده‌اند.
به گفته حاج سیدجوادی، ضرر مالی فراوان باعث شده تا برخی سرمایه‌گذاران بومی نیز دیگر رغبتی به تولید میگوی پرورشی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امسال یازده شرکت بخش خصوصی اقدام به تولید میگو کرده‌اند، گفت: تمام این شرکت‌ها قبل از شروع کار بیمه شده بودند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی چابهار با بیان اینکه حق بیمه امسال توسط شرکت بیمه کننده پنج برابر شده بود، عنوان کرد: شرکت‌های پرورش دهنده این حق بیمه را پرداخت کردند اما هم‌اکنون که به دلیل شیوع بیماری متضرر هستند تا کنون از پرداخت خسارات توسط بیمه محروم مانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مزارع پرورش میگوی چابهار توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی که تحت حمایت دولت است بیمه شده بودند.

به گفته‌ی حاج سیدجوادی، به طور متوسط هر مزرعه پرورش میگو بابت حق بیمه 10 میلیون تومان پرداخت کرده است.

وی گفت: بر اساس تعهد شرکت بیمه‌کننده، این شرکت باید 60 تا 70 درصد خسارت وارده به هر مزرعه را پرداخت کند که در نهایت این امر محقق نشد و شاهد خروج سرمایه‌گذاران از بخش تولید میگوی چابهار شدیم.

وی گفت: بر اساس اعلام سازمان شیلات قرار بود به شرکت‌هایی که تا تاریخ پانزدهم دی ماه اقدام به آماده سازی مزارع خود کرده باشند، مجوز ذخیره‌سازی ارائه شود.

وی در ادامه اظهار کرد: اما هم اکنون چند شرکتی که قصد ادامه فعالیت داشتند نیز موفق به آماده‌سازی نشده‌اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی چابهار تاکید کرد: مشکلات تهیه لارو، مولد و غذا باعث شده تا دیگر امیدی به تولید میگو در چابهار طی سال آینده وجود نداشته باشد.

حاج سیدجوادی خاطرنشان کرد: توجه مسئولان طی سال‌های اخیر نسبت به صنعت پرورش میگو در چابهار در مقایسه با سایر شهرستان‌های فعال در امر پرورش میگو بسیار کمتر بوده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی چابهار ادامه داد: کمبود برق مورد نیاز مزارع پرورش میگوی چابهار همواره یکی از مهمترین مشکلات مزارع پرورش میگو محسوب می‌شده است.

وی گفت: علی‌رغم درخواست‌های مکرر پرورش دهندگان از دولت برای رفع مشکل کمبود برق اما متاسفانه تا کنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

حاج سیدجوادی افزود: هم‌اکنون شیوع بیماری در مزارع میگوی چابهار به عنوان یک معضل قابل توجه برای پرورش دهندگان تبدیل و آنها را با ضررهای مالی فراوانی مواجه کرده و در این میان مشکلات دیگری نیز به این مشکلات پرورش دهندگان افزوده شده است
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید