سایت میگو گمیشان فرصت اشتغال هشت هزار نفر را فراهم می کند

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

سایت میگو گمیشان فرصت اشتغال هشت هزار نفر را فراهم می کند
مدیرکل شیلات گلستان گفت: با راه اندازی کامل فاز یک و دو سایت پرورش میگو گمیشان برای هشت هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.
سید ˈجواد قدس علوی اظهارداشت: در فاز اول سایت میگوی گمیشان برای سه هزار و 500نفر فرصت اشتغال فراهم خواهد شد.
وی اشتغالزایی را از اهداف اصلی توسعه سایت برشمرد و افزود: در سال جاری برای 500 نفر در منطقه گمیشان اشتغالزایی شد.
مدیرکل شیلات گلستان با بیان این که شهرستان گمیشان از مناطق محروم استان گلستان است، گفت: توسعه این سایت می تواند موجب تحول اقتصادی در منطقه شود.

اولین مرحله از فاز اول سایت میگو گمیشان در سطح یک هزار هکتار در حال بهره برداری و احداث است.

به گفته قدس علوی، کاهش صید غیرمجاز و ایجاد اشتغال با استفاده از آب شور دریا در اراضی لم یزرع از دیگر اهداف توسعه سایت گمیشان می باشد و با توجه به این که در مجتمع بیشتر افراد بومی منطقه بکار گرفته می شوند، این امر موجب کاهش صید غیرمجاز و وارد نشدن خسارت به ذخایر ارزشمند دریای خزر می شود.

مدیرکل شیلات گلستان یادآور شد: مطالعات امکان سنجی طرح توسعه میگوی گمیشان در سطح 28 هزار هکتار از اراضی شمال این شهرستان انجام شده و هم اینک فاز اول این مجتمع

در سطح چهار هزار هکتار در حال احداث می باشد.

به گفته وی، مطالعات اجرایی فاز دوم این مجتمع نیز در سطح شش هزار هکتار در دست اقدام است.

وی در ادامه گفت: در سال جاری تعداد 49 میلیون قطعه بچه میگو رهاسازی شدند که نسبت به سال گذشته 41 درصد افزایش دارد.

قدس علوی یادآور شد: میزان تولید میگو نیز امسال 481 تن بوده که نسبت به سال گذشته 66 درصد افزایش داشته است و در مجموع 80 درصد میگوی تولیدی استان به بازارهای بین المللی صادر می شود.

وی با بیان این که میگوی تولیدی گلستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ویتنام صادر می شود، افزود: در حال حاضر سه مرکز عمل آوری نیز در شهرستان های ترکمن، بندرگز و کردکوی در خصوص فرآوری و بسته بندی میگو فعالیت دارند.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: تاکنون 150 تن از میگوی تولیدی استان صادر شده و در مجموع امسال میزان صادرات نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش خواهد داشت.

قدس علوی همچنین از کلنگ زنی کانال آبرسان اصلی از دریا تا ابتدای مجتمع پرورش میگوی گمیشان به طول حدود 12 کیلومتر با اعتبار بالغ بر 26میلیارد ریال همزمان با دهه فجر امسال خبر داد.

گلستان از استان های مستعد پرورش میگو در کشور است و افزون بر 500 نفر در امر پرورش، فرآوری و بسته بندی این محصول مشغول به کار هستند.

میگو در سایت گمیشان در شمال غرب استان گلستان پرورش داده می شود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید