22هزارتن میگوی پرورشی در کشور تولید شد

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

22هزارتن میگوی پرورشی در کشور تولید شد
وزیر جهاد کشاورزی گفت: درسال جاری تاکنون 22هزارتن میگوی پرورشی از مزارع میگوی کشور برداشت شده که این مقدار نسبت به سال گذشته 80درصد رشد نشان می دهد.
محمود حجتی که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به هرمزگان سفر کرده دوشنبه پس از بازدید از سایت پرورش میگوی «کولقان» در شرق بندرعباس در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته و زیر ساخت های در دست ساخت پیش بینی کرد که این مقدارتولید میگو تا سه سال آینده به 50 تا 60هزارتن افزایش یابد.
وی از پیدا کردن بازارهای هدف بعنوان مهم ترین پیش نیاز تولیدنام برد و افزود: در بخش بازاریابی محصولاتی که باید به خارج صادر کنیم ازجمله میگو که فوق العاده از نظر بیماری و بازاریابی آسیب پذیر است مشکلاتی داریم که دلیل عمده آن نیز به گذشته بر می گردد
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در سطح بین المللی نیز مشکلات زیادی داریم و نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید جای خودمان را در بازارهای هدف صادارتی باز کنیم و این در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی وهمچنین سازمان توسعه تجارت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

حجتی خاطرنشان ساخت: دراین زمینه رایزنی هایی نیز با بخش اقتصادی وزارت امور خارجه و برخی از سفارت خانه های کشورمان در خارج داشته ایم و اگر بتوانیم بازار صادارتی را برای این محصولات ازجمله میگو فراهم کنیم برای توسعه سطح زیر کشت مزارع میگوهیچ مشکلی نخواهیم داشت زیرا لازمه تولید داشتن بازار مصرف است.

وزیر جهاد کشاورزی از هرمزگان بعنوان دومین استانی (بعد از بوشهر) نام برد که از لحاظ تولید میگو موقعیت مناسبی دارد و هر سال نیز بر وسعت مزارع زیر کشت آن اضافه می شود.

وی اضافه کرد: درمسائل مربوط به عملیات فرآوری، تولید خوراک دام، تکثیر و پرورش در مجتمع های این استان حلقه های مفقوده ای وجود دارد که نیاز است برای حمایت و پشتیبانی از تولید هر چه زودتر این واحدها ایجاد شوند.

این مقام مسوول با اشاره به اشتغالزایی بالا و ارزش افزوده ای که تولید میگو دارد ابراز داشت: برای اینکه بتواند در بازارهای بین المللی رقابت کند، تولید کننده ها ناچارند با دنیا در ارتباط باشند تا بتوانند با آخرین فن آوری ها و دستاوردها در زمینه مبارزه با بیماریها آشنا شوند زیرا این امر موجب رشد و ارتقای هر چه بیشتر پرورش دهندگان میگو می شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: هرمزگان از چند جهت دارای ظرفیت های خیلی مهمی است که پرورش آبزیان در قفس ازجمله آنها است .

وی با اشاره به استقبال خوب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مشارکت های عمومی از طرحهای پرورش ماهی در قفس ابراز داشت: دراین زمینه 800هزارتن ظرفیت درآبهای جنوب و شمال کشور شناسایی شده که سهم بالایی ازآن به هرمزگان اختصاص دارد.

وزیر جهاد کشاورزی که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به هرمزگان سفر کرده از مجمتمع های تولید میگو، گلخانه های تولیدمحصولات جالیزی و همچنین کشت گلخانه ای مرکز و شرق این استان بازدید و با تولید کنندگان نیز دیدار کرد.

وسعت زمینهای کشاورزی هرمزگان 154هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و 400هزارتن محصول باغی و زارعی عنوان شده است.

در اطلاعات منتشره اداره کل شیلات هرمزگان مساحت کل اراضی شناسایی شده مستعد برای پرورش میگو بیش از 50هزارو 330هکتار برآورد شده که 38هزار هکتار آن قابلیت تبدیل به مزارع و مجتمع های پرورشی را دارد .

در صورت تحقق این موضوع حدود 29هزارو493هکتار سطح مفید و قابل کشت حاصل خواهد شد که پیش بینی شده در صورت بهره بردرای از این ظرفیت ها و توانایی ها حداقل سالانه 88هزارتن میگوی پرورشی تولید و برای 38هزار نفر نیز شغل فراهم می شود.

در هرمزگان پنج مجتمع پرورش میگو با مساحت مفید چهار هزارو 616هکتاروظرفیت تولید پایه سالانه 12هزارو 426تن (میگوی گونه وانامی) آماده بهره برداری است که امسال بیش از سه هزار هکتار آن زیر کشت قرار گرفت که از هر هکتار بیش از دو و نیم تن محصول برداشت شد.

در اطلاعات منتشره اداره کل شیلات هرمزگان از هفت مجتمع با مساحت مفید سه هزارو 410هکتار و تولید سالانه 10هزارو 230تن بعنوان مهم ترین پروژه های در دست ساخت (تاسیسات زیربنایی) نام برده شده است.

این درحالی است که 24مجتمع با مساحت مفید 21هزارو 821هکتار و با ظرفیت تولید پایه 65هزارو 823تن در نقاط ساحلی این استان در دست مطالعه است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید