ماهي سفره هفت سين را در رودخانه رها نکنيد

سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

ماهي سفره هفت سين را در رودخانه رها نکنيد
ماهی سفره هفت سین را در رودخانه رها نکنید
ماهی قرمز در سفره‌ هفت سین به عنوان نماد تحرک ، شادابی و جنب و جوش، به یکی از سنت های رایج ایرانیان تبدیل شده ، با اینحال خانواده ها نباید از آسیب های احتمالی این مهمانهای زیبا سفره های هفت سین به طبیعت غافل شوند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان می گوید: اگر ماهی های قرمز به رودخانه، تالاب و آب پشت سدها راه پیدا کنند، ممکن است باعث تغییرات اکولوژیک در منابع آبی شود .
نجاتی از شهروندان می خواهد به جای رهاسازی ماهی سفره هفت سین در زیستگاه های طبیعی، آنها را به محیط های محصور مانند حوضچه های خانگی و بوستان های شهری منتقل کنند، تا ضمن جلوگیری از مرگ ماهی های قرمز، از احتمال انتقال بیماری های انگلی و قارچی به سایر آبزیان پیشگیری شود.
رییس اداره دامپزشکی دزفول هم با هشدار در خصوص انتقال بیماری از طریق لمس این ماهی می افزاید: ماهی هایی که دم یا باله آنها خورده شده، بیمارند، بنابراین خانواده ها باید مراقب باشند تا زمینه بروز بیماری‌ به ویژه در کودکان به وجود نیاید.
آقای ورجاوند تاکید می کند در صورت تماس، باید دستها را سریع شست و تعویض آب و نقل و انتقال ماهی نیز با دستکش‌ انجام شود.
مدیرکل محیط زیست خوزستان هم می گوید: عمر ماهی قرمز با وجود کوتاهی در تنگ آب، به شدت در زیستگاه های طبیعی زیاد می شود.
آقای لاهیجان زاده با اشاره به رشد و زادآوری سریع ماهی های سفره هفت سین در رودخانه ها می افزاید: ماهی قرمز برخلاف تصور عمومی و شکل ظریف و زیبا می تواند به گونه ای مهاجم تبدیل شود و با تغذیه از تخم ماهیان بومی و سایر آبزیان، تنوع زیستی منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید