مردم نکات بهداشتی نگهداری ماهی‌های قرمز را رعایت کنند

چهار‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

مردم نکات بهداشتی نگهداری ماهی‌های قرمز را رعایت کنند
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین گفت: مردم برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک، نکات بهداشتی را در نگهداری ماهی‌های قرمز رعایت کنند
مجیدرضا شکری به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز در جمع رسانه‌های گروهی این استان اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین از مردم خواسته است تا برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک، نکات بهداشتی را در نگهداری ماهیان قرمز رعایت کنند.
وی در خصوص رعایت نکات بهداشتی در زمان نگهداری ماهی قرمز افزود: با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال و تهیه ماهی قرمز از سوی مردم، برای استفاده در سفره هفت‌سین، لازم است نکات بهداشتی از جمله عدم دستکاری ماهی قرمز توسط کودکان و جداسازی ماهیان بیمار از ماهیان سالم و ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی قرمز اقدام شود.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین در خصوص اصول نگهداری ماهی قرمز بیان کرد: مناسب‌ترین دما برای پرورش ماهی قرمز بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

شکری ادامه داد: ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتی‌گراد آسیب‌پذیر است و تغییرات ناگهانی دما نیز می‌تواند موجب مرگ ماهی شود.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود، تصریح کرد: بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند و باید به ماهی قرمز دو بار در روز غذا داد و غذادهی به اندازه‌ای باشد که در مدت یک یا دو دقیقه آن را مصرف کنند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: غذادهی بیش از حد موجب انباشته شدن مواد آلی و دفعی و در نتیجه مسمومیت ماهی می‌شود.

شکری در رابطه با آب مورد استفاده نیز گفت: باید نسبت به کلرزدایی آب شهری اقدام شود به صورتی که، 48 ساعت قبل از ورود ماهی، آب در ظروف دهان گشاد نگهداری شود.

این مسئول در پایان عنوان کرد: در سال جاری با توجه به هماهنگی به عمل آمده با شهرداری قزوین، تمام مراکز مجاز عرضه ماهی قرمز تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان قزوین است و این اداره کل نیز نسبت به توزیع رایگان مواد ضدعفونی و بروشورهای آموزشی در بین این مراکز و ارائه آموزش‌های لازم برای متصدیان این غرفه‌ها اقدام می‌کند
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید