تشکیل کارگروه واگذاری آب‌بندان‌های گیلان به بخش خصوصی

چهار‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

تشکیل کارگروه واگذاری آب‌بندان‌های گیلان به بخش خصوصی
مدیرکل شیلات گیلان از تشکیل کارگروه واگذاری آب‌بندان‌ها به بخش خصوصی به منظور استفاده بهینه و پرورش ماهی در این استان خبر داد.
اسحاق شعبانی در جریان برداشت ماهی قزل‌آلا از قفس‌های پرورش ماهی در آب‌بندان روستای سقالکسار این شهرستان اظهار کرد: دی ماه سال 93 ماهیان سردآبی قزل‌آلا به وزن 300 گرم در آب‌بندان مذکور رهاسازی شده است.
وی وزن ماهی قزل‌آلای برداشت شده را 600 گرم عنوان کرد و افزود: مدت سه ماه دوره پرورش ماهیان قزل‌آلا رنگین کمان است.
شعبانی با بیان اینکه از پنج قفس در آب‌بندان سقالکسار رشت 1.5 تن ماهی قزل‌آلا برداشت می‌شود، تصریح کرد: استفاده بهینه از آب‌بندان‌ها از اهداف پرورش ماهی در آب‌گیرهای طبیعی است.

مدیرکل شیلات گیلان ارتقای اقتصادی و درآمد روستائیان را از جمله اهداف پرورش ماهی در آب‌بندان‌ها خواند و بیان کرد: تعداد دو هزار آب‌بندان در استان وجود دارد.

وی مساحت آب‌بندان‌های گیلان را 8 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: آب‌بندان‌ها ظرفیت خوبی برای آبزی‌پروری و پرورش ماهی محسوب می‌شود.

شعبانی از تشکیل کارگروهی به منظور شناسایی و واگذاری آب‌بندان‌ها به بخش خصوصی در گیلان خبر داد و یادآور شد: آب‌بندان‌های دارای مالکیت دولتی به منظور استفاده بهینه و پرورش ماهی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش فارس، ماهی قزل‌آلا در زیرگروه ماهی آزاد محسوب می‌شود و دارای بدنی فشرده و باله دمی بزرگ‌تر از ماهی آزاد است.

تخم‌ریزی ماهیان قزل آلا در ماه‌های بهمن و اسفند است و در هر دوره 10 هزار عدد تخمگذاری انجام می‌شود و بیشتر ماهیان بالغ نر و ماده پس از تخم‌ریزی زنده مانده و در سال بعد برای تخم‌ریزی دوباره وارد آب رودخانه می‌شوند.

امروزه ماهی قزل‌آلا در بیشتر کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در جهان استفاده می‌شود و نوارهای تیره رنگ با نقطه‌های قرمز بسیار از ویژگی‌های این ماهی است.

سازش با شرایط پرورش متراکم از ویژگی‌های ماهی قزل‌آلا محسوب می‌شود ضمن اینکه در انتخاب غذا سخت‌گیر نیست و از سرعت رشد خوبی برخوردار است
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید