90 درصد صید ماهیان گیلان حاصل تکثیر مصنوعی شیلات است

پنج‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

90 درصد صید ماهیان گیلان حاصل تکثیر مصنوعی شیلات است
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان گفت: 90 درصد از صید صیادان در گیلان حاصل تکثیر مصنوعی توسط شیلات است.
اکبر ایلدرم در بندر انزلی با اشاره به اینکه کیاشهر و انزلی از مناطق صیادی گیلان از سال‌های گذشته است اظهار کرد: مدیریت صید و صیادی، بازسازی ذخایر آبزیان، حفاظت از منابع آبزیان و توسعه آبزی‌پروری از ماموریت‌های اصلی اداره کل شیلات گیلان است.
وی به تلاش شیلات گیلان در بازسازی ذخایر آبزیان در دو دهه گذشته اشاره کرد و افزود: منابع زنده در دریای خزر آسیب‌پذیر هستند.
ایلدرم با بیان اینکه بعضی از گونه‌های دریای خزر در معرض انقراض بودند، تصریح کرد: ماهیان خاویاری و استخوانی سفید، آزاد، سیم، سوف و ... از ماهیان در خطر انقراض محسوب می‌شدند و تکثیر این ماهیان روبه کاهش بود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان چاره‌اندیشی شیلات را سبب افزایش تولید ماهیان دریای خزر خواند و بیان کرد: سالانه 150 تا 200 میلیون قطعه ماهی در گیلان تکثیر مصنوعی و در رودخانه‌ها و دریای خزر رهاسازی می‌شود.

وی از تکثیر مصنوعی ماهی در استان‌های گلستان و مازندران خبر داد و گفت: میزان تکثیر ماهی در استان‌های مذکور کمتر از گیلان است.

ایلدرم 90 درصد از صید صیادان را حاصل تکثیر مصنوعی توسط شیلات دانست و خاطرنشان کرد: برداشت ماهیان استخوانی از دریای خزر شامل کفال، سفید، سیم، سوف و ... است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با اشاره به صید ماهیان کیلکا و خاویاری از دریای خزر، یادآور شد: سالانه 15 هزار تن صید قانونی و غیرقانونی از دریای خزر اتفاق می‌افتد.

*70 درصد صید دریای خزر ماهی سفید است

وی بیشترین مقدار صید در دریای خزر را متعلق به گونه ماهیان استخوانی خواند و اظهار کرد: ماهی سفید بیشترین صید را تشکیل می‌دهد و 70 درصد از صید متعلق به این گونه است.

ایلدرم با بیان اینکه صید ماهی سفید در دریای خزر و تالاب انزلی انجام می‌شود، تصریح کرد: 6 هزار نفر در گیلان به طور مستقیم در صید ماهی اشتغال دارند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان به اشتغال 6 هزار نفر به طور غیرمستقیم در زمینه صید در استان اشاره کرد و افزود: افراد مذکور در زمینه‌های بازار و عرضه، حمل و نقل، صنایع فرآوری، بسته‌بندی، کنسرو و کارخانه‌های پودر ماهی فعالیت می‌کنند و در مجموع زمینه امرار معاش 12 هزار نفر در گیلان فراهم شده است
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید