خانواده ها از بازی کودکان با ماهی قرمز خودداری کنند

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

خانواده ها از بازی کودکان با ماهی قرمز خودداری کنند
یک دکترای دامپزشک در همدان نسبت به تماس مستقیم دست با ماهیان قرمز هشدار داد.
دکتر "هانیه فتحیان نسب" اظهار کرد: رایج ترین بیماری ای که ماهیان قرمز با خود به همراه دارند سالمونلا بوده که جزو بیماری های مشترک انسان و آبزیان محسوب می شود.
وی افزود: ماهیان قرمز همانند انسان می توانند به انواع قارچ ها، انگل ها و ویروس ها مبتلا شوند به این ترتیب احتمال انتقال بیماری ها به انسان دور از انتظار نیست.
دکتر فتحیان نسب تصریح کرد: خرید ماهی قرمز و لاک پشت های گوش قرمز ویژه شب عید به فرهنگی تبدیل شده در حالیکه این نوع حیوانات می توانند خطراتی را به همراه داشته باشند.

وی یادآور شد: خوشبختانه ماهی ها و لاک پشت ها جزو حیوانات خونسرد بوده و سیکل زندگی آنها با انسان بسیار متفاوت است اما کودکان به علت کنجکاوی با ماهی ها به صورت مستقیم تماس برقرار می کنند و احتمال انتقال بیماری به آنها افزایش می یابد همچنین برخی افراد حساسیت پوستی داشته و در صورت تماس پوست آنها آسیب می بیند.

فتحیان نسب تاکید کرد: بیماری سالمونلا عوارضی مانند اسهال، استفراغ و تب دارد که در بزرگسالان نیز می تواند بروز کند بدن کودکان مقاومت کمتری نسبت به ویروس ها، قارچ ها و انگل ها داشته بنابراین احتمال انتقال و بروز بیماری در آنها بیشتر است.

این دامپزشک خاطرنشان کرد: خانواده ها هنگام تعویض آب ماهی قرمز باید از خالی کردن تنگ آب ماهی در داخل ظرفشویی خودداری کنند چرا که مواد غذایی در این محوطه شسته می شود و خطرات انتقال بیماری به انسان را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: هنگام تعویض آب ماهی باید آب مورد نظر را دو ساعت زودتر آماده کرده تا کلر آن از بین برود و نصف آب تنگ خالی شود تا زندگی ماهی نیز به خطر نیفتد.

دکتر فتحیان نسب گفت: قبل از اقدام به تعویض آب ماهی باید از دستکش استفاده کنیم تا پوست با آب تنگ برخورد نکند.

وی انداختن ماهی های پلاستیکی به داخل تنگ را بهترین راهکار برای جایگزین ماهی شب عید دانست و گفت: در صورتیکه افراد حساسیت پوستی دارند و از خطرات انتقال بیماری واهمه دارند می توانند ماهی پلاستیکی تهیه کنند تا کودک با خیال راحت به بازی با آنها بپردازد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید