مصرف ماهي تيلاپيا يک تا دوبار در هفته توصيه مي شود

سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۹ بازدید

مصرف ماهي تيلاپيا يک تا دوبار در هفته توصيه مي شود
معاون توسعه و آبزی پروری سازمان شیلات گفت : ماهی تیلاپیا را در هفته یک تا دو بار مصرف کنید.
حسین عبدالهی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه سالانه در جهان 4 میلیون تن ماهی تیلاپیا تولید و مصرف می شود ، افزود: مصرف این ماهی به علت اینکه نسبت به چربی اشباع نشده امگا3 به چربی اشباع شده امگا6 ، کمتر است توصیه می شود هفته ای یک تا دو بار بیشتر مصرف نشود.
دکتر مرادی پژوهشگر مؤسسه تحقیقات علوم شیلات درباره شرایط مصرف ماهی تیلاپیا نیز معتقد است بر اساس اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی هر فرد در جیره غذایی روزانه خود باید به ازای 5 واحد دریافت چربی اشباع شده امگا6 یک تا دو واحد امگا3 که چربی خوب است ، دریافت کند.
وی گفت: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز تاکید دارد هر فرد روزانه به ازای دریافت هر 6 واحد امگا6 باید یک واحد امگا3 دریافت کند بنا بر این از آنجایی که نسبت امگا6 در ماهی تیلاپیا بالاتر از چربی امگا3 است ، برخی از کارشناسان تغذیه میزان مصرف آن را در مقایسه با ماهی سالمون محدود می کنند چون میزان انرژی حاصله از مصرف یک وعده ماهی تیلاپیا 170 گرمی 81 درصد است که انرژی قابل توجهی است.
پژوهشگر مؤسسه تحقیقات علوم شیلات افزود : برخی پزشکان مصرف ماهی تیلاپیا را مشروط به وضع جسمانی هر فرد می دانند و اگر در خون فردی میزان چربی اشباع شده بیشتر از حد معمول باشد بهتر است این ماهی را کمتر از انواع دیگر ماهی و با روش طبخ غیر از سرخ کردن مصرف کند چون با سرخ کردن ماهی میزان امگا6 بالاتر خواهد رفت.
دکتر مرادی با اشاره به اینه ماهی تیلاپیا ماهی چربی نیست ، گفت : به هر صورت مصرف ماهی تیلاپیا با توجه به اینکه جزو ماهیان کم چرب است ، اگر با روش های دیگری طبخ شود با وجود داشتن نسبت بالاتر امگا6 به امگا3 مشکلی ندارد.
پژوهشگر مؤسسه تحقیقات علوم شیلات افزود: ماهی تیلاپیا تنوع زیادی دارد و بر اساس آزمایش ها روی گونه پرورشی این ماهی در منطقه بافق یزد مصرف اینگونه از ماهی تیلاپیا مشکلی ندارد و تناسب امگا6 به امگا3 در این گونه انتخابی با استانداردهای سازمان فائو منطبق است.
مرادی گفت: سالانه 6 هزار تن ماهی تیلاپیا به کشور وارد می شود و بررسی مشخصی از ماهی های وارداتی نداریم بنا بر این درباره نسبت چربی امگا6 به امگا3 نظری نداریم.
وی افزود: گر چه مواد پروتئینی وارداتی به لحاظ بهداشتی به تأیید سازمان دامپزشکی کشور می رسد ، اما ترکیب و تناسب چربی ها در ماهی های وارداتی تیلاپیا تاکنون ارزیابی نشده است.
پژوهشگر مؤسسه تحقیقات علوم شیلات تأکید کرد: مصرف ماهی تیلاپیا مشکلی ندارد و برای اینکه از ماهی به عنوان غذای سلامت بهره بیشتری ببریم ، بهتر است روش طبخ را از سرخ کردن به روش های دیگر تغییر دهیم.
دکتر صالحی رئیس سازمان شیلات نیز درباره میزان مصرف ماهی تیلاپیا معتقد است برای استفاده از ارزش غذایی موجود در پروتئین آبزیان بهتر است از ماهی های متنوع استفاده شود ، چون ترکیبات چربی و مواد مفید غذایی در انواع ماهی ها متفاوت است بنا بر این مصرف ماهی تیلاپیا هفته ای یک تا دو بار بیشتر توصیه نمی شود.
سالانه 6 میلیون تن ماهی تیلاپیا در چین، مصر ، اندونزی ، برزیل ، تایلند ، بنگلادش ،‌ فیلیپین ، تایوان و ویتنام تولید می شود.
این کشورها 84،3 درصد تولید ماهی تیلاپیا را در اختیار دارند و در میان 9 کشور تولیدکننده چین با 223 هزار تن صادرات بزرگترین صادر کننده ماهی تیلاپیا به بازارهای جهانی است
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید