صید نزدیک به 360 تن ماهیان استخوانی در سواحل گلستان

دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

صید نزدیک به 360 تن ماهیان استخوانی در سواحل گلستان
معاون صید و صیادی اداره کل شیلات گلستان گفت: در فصل صید ماهیان استخوانی در استان 359.2 تن انواع این ماهیان صید شد.
محسن یحیایی با بیان این که فصل صید ماهیان استخوانی از 20 مهر 93 آغاز شده و 25 فروردین جاری پایان می یابد، افزود: در این فصل تاکنون 315 تن ماهی کفال، 24 تن ماهی سفید، 6/2 تن ماهی کپور و 14 تن سایر گونه ها توسط صیادان پره استان صید شده است.
به گفته وی، این صید حاصل یک هزار و 716 بار پره کشی توسط صیادان پره است و متوسط سرانه صید هر تعاونی صید پره در فصل صید گذشته 22 تن بوده است.
یحیایی خاطرنشان کرد: در استان گلستان 21 تعاونی پره وجود دارد که از این تعداد 16 تعاونی در منطقه میانکاله و پنج تعاونی در منطقه گمیشان است.

معاون صید و صیادی شیلات گلستان افزود: شیلات استان با هدف ماهیدار کردن سبد صید صیادان استان در سال گذشته حدود 90 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری و استخوانی را به داخل دریا رهاسازی کرد.

وی با اشاره به عوامل کاهش سرانه صید صیادان گفت: از آن جایی که صید بی رویه صیادان غیرمجاز یکی از عوامل کاهش سرانه صید است، یگان حفاظت آبزی شیلات استان در سال گذشته بیش از 50 هزار رشته دام ماهیان استخوانی و 300 رشته دام ماهیان خاویاری را از دریا جمع آوری کرده است.

وی افزود: معاونت صید شیلات استان با هدف افزایش دانش فنی یک هزار و 420 صیاد گلستانی دوره های متعدد آموزشی و ترویجی را برگزار کرده است.

به گفته وی، در سال گذشته یک هزار نفر از صیادان استان در 42 دوره آموزشی و ترویجی شرکت کردند و با اهمیت بازسازی ذخایر و روش های حفظ، نگهداری و تعمیر آلات و ادوات صیادی آشنا شدند.

معاون صید و صیادی شیلات استان بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون لیتر سوخت یارانه ای از طریق رایزنی با شرکت پخش فرآورده های نفتی استان در اختیار صیادان مجاز قرار گرفت.

وی در عین حال از احتمال تمدید زمان صید ماهیان استخوانی با هدف حمایت از صیادان پره استان خبر داد.

در فصل صید گذشته 356 تن انواع ماهیان استخوانی از سواحل دریای خزر صید شد.

طول سواحل خزر در استان گلستان به حدود یکصد کیلومتر می رسد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید