پرورش ماهی در قفس، روشی نوین در آبزی‎پروری

پنج‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

پرورش ماهی در قفس، روشی نوین در آبزی‎پروری
معاون شیلات لرستان گفت: پرورش ماهی در قفس یک روش نوین پرورش آبزیان است.
مهرداد مرادی اظهار کرد: پرورش ماهی در محیط‌های محصور در آب‎های طبیعی یا نیمه‌ طبیعی یعنی دریاها، دریاچه‌ها هم‌چنین دریاچه‌های پشت سدها و آبگیرها مورد استفاده قرار می‎گیرد و شامل قفس‎های شناور و حصارهای پرورشی است.
وی افزود: پرورش ماهی در قفس یک روش نوین پرورش آبزیان است که در آن، با محصور کردن بخشی از محیط‌های آبی(مانند دریاها، دریاچه‌های طبیعی و مصنوعی، دریاچه‌های پشت سد و رودخانه‌ها) توسط قفس توری با ابعاد مختلف به پرورش ماهی مبادرت می‎کنند.
مرادی اظهار کرد: این قفس‌ها توسط اسکلت چوبی یا شناورهای مخصوص در سطح آب نگه‎داری می‎شوند و توسط لنگر‌های مناسب در مناطق مورد نظر ثابت می‎مانند.

این کارشناس آبزی‎پروری تصریح کرد: قفس‎ها محیط‌های محصوری هستند که از سه جزء اصلی شامل چارچوب یا فریم، توری و شناور تشکیل شده است.

وی با بیان این‌که چارچوب قفس‌ها ممکن است از جنس فلز یا پلی‎اتیلن(مشتقات پلاستیک) ساخته شوند و باید مقاوم و انعطاف‎پذیر باشند تا بتواند در مقابل باد و امواج مصون بماند، افزود: توری قفس می‎تواند از جنس توری‌های معمولی و یا خاص که رشد جلبک‎ها در روی آنها کمتر انجام می‌شود ساخته شده باشد.

مرادی اظهار کرد: چشمه‌ی توری باید متناسب با اندازه ماهیان داخل قفس انتخاب شود. شناورها اغلب بویه‌های پلاستیکی کوچک و بزرگ هستند اما از مواد مختلف مانند بشکه‌های فلزی نیز می‎توان برای شناورسازی قفس‎ها استفاده کرد. قفس‌ها را با ابعادی بیش از 50 تا 100 مترمربع طراحی می‎کنند تا بتوانند مدیریت بهتری را برای آنها اعمال کنند.

معاون شیلات لرستان گفت: در محل استقرار قفس باید عمق آب مناسب باشد(بیش از 6 متر)، تا حد امکان نزدیک به ساحل باشد هم‌چنین محل استقرار قفس از گزند طوفان و امواج شدید باید در امان بوده و هر گونه اقدام در خصوص اجرای این چنین طرح‎هایی، با توجه به این‌که محیط اجرای این فعالیت محیط طبیعی آبی است باید بر اساس مجوز‌های سازمان ذی‎ربط انجام شود و با احتیاط بیشتری در این زمینه اقدام کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون از نظر نوع استقرار چهار نوع قفس ثابت، شناور، قابل غوطه‎وری و غوطه‎ور وجود دارد.

مرادی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از دو نوع قفس ثابت و شناور بیشترین استفاده در پرورش ماهی بعمل می‎آید، در ایران برای پرورش قزل‎آلای رنگین کمان از قفس‎های شناور استفاده می‎شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید