آبزیان تولیدی در زنجان ارگانیک هستند

دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

آبزیان تولیدی در زنجان ارگانیک هستند
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: انواع گونه های آبزیان سردآبی و گرم آبی تولیدی در این استان جزو محصولات سالم و ارگانیک هستند.
محمود صیادبورانی افزود: با توجه به اینکه تولید محصول سالم و ارگانیک در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قراردارد، طی سال های اخیر تلاش شده است احداث اصولی، فنی و مهندسی انواع استخرهای پرورش ماهی قزل آلا در دستور کار قرار گیرد.
به گفته وی، به کارگیری انواع تجهیزات آبزی پروری، استفاده از گونه های سریع الرشد و مقاوم در برابر بیماری نسبت به گونه های بومی و بهره مندی از دانش آبزی پروری، استفاده از دارو و سایر ترکیبات شیمیایی در طول دوره پرورش برای ماهیان سردآبی به حداقل ممکن رسیده و این محصول را به عنوان محصول سالم برای استان زنجان و سایر استان های کشور معرفی کرده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: ماهیان گرم آبی استان که عمدتا در دریاچه های سدهای خاکی تولید می شود در طول دوره پرورش از هیچ گونه دارویی استفاده نمی کنند.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: ماهیان گرم آبی تولیدی در سدهای خاکی محصول ارگانیک هستند چرا که این گونه ها از غذای زنده موجود در منبع آبی تغذیه می کنند.

وی ادامه داد: محصول ارگانیک به طور قطع یک محصول سالم است، اما همه محصولات سالم لزوما ارگانیک نیستند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به تعاریف ارایه شده از سوی انجمن ارگانیک ایران، گفت: کشاورزی ارگانیک، استفاده از اطلاعات علمی دریافت شده برای کاهش استفاده از سموم و مواد شیمیایی در تولید محصولات سیستم های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار است و به نهاده های خارج از مزرعه وابسته نیست.

صیادبورانی تاکید کرد: در این نوع از کشاورزی از نهاده های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی، آفت کش ها، داروهای دامپزشکی، گیاهان اصلاح شده ژنتیکی، نژادی و مواد نگهدارنده، مواد افزودنی و از تابش اشعه ها استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: محصولات سالم به محصولاتی گفته می شود که در مراحل کشت، داشت و برداشت از نهاده های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی و آفت کش ها استفاده نشده، اما در محصولات سالم از کودها و آفت کش ها به صورت محدود و در حد استاندارد استفاده شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: سال 1393 میزان دو هزار 166 تن انواع ماهیان گرم آبی و هشت هزار و 65 تن انواع ماهیان سردآبی در این استان تولید شده که بیش از 55 درصد آن به استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، قزوین، کردستان، گیلان و مازندران صادر شده است.

کشاورزی زیستی (کشاورزی ارگانیک، طبیعی یا آلی)، نوعی کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون ها و دگرگونی ها و دستکاری های ژنتیکی استفاده نشود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت و برداشت بااستفاده از نهاده های طبیعی (همچون کود زیستی، کمپوست ها، حشرات سودمند، ریزاندامگان کارآ یا EM) باشد.

کشاورزی ارگانیک سیستمی تولیدی است که سلامت خاک، اکوسیستم ها و انسان را پایدار می سازد و بر فرایند بوم شناسانه، تنوع زیستی و چرخه های سازگار با شرایط محلی تکیه دارد.

فرآورده های کشاورزی زیستی در ایران با نام محصولات سالم و در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کشاورزی زیستی و یا کشاورزی بیولوژیک (Bio) شناخته می شود.

کشاورزی زیستی، یک سیستم مدیریتی جامعی است که کمیت و کیفیت محصولات از تولید تا فرآوری و انتقال به مصرف کننده، سلامت خاک، گیاه، حیوان، انسان، میکروارگانیسم ها، محیط سیاره زمین به عنوان یک موجود زنده واحد، اصول اکولوژوکی، محیط زیست، اصول عدالت و روابط اجتماعی، احترام به مخلوقات و اصول پایداری زیستی در آن مدنظر است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید