امسال مازندران 40میلیون دلار صادرات آبزیان خواهد داشت

چهار‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

امسال مازندران 40میلیون دلار صادرات آبزیان خواهد داشت
مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به افزایش تولید آبزیان در این استان گفت: صادرات آبزیان از مازندران امسال از مرز 40 میلیون دلار خواهد گذشت.
حسن حبیب نژاد : محصولات شیلاتی صادراتی سال گذشته را شامل 8 هزار و 500 تن انواع ماهیان استخوانی پرورشی تازه، ماهی کیلکا، گوشت ماهی خاویار پرورشی و 465 کیلوگرم خاویار پرورشی به ارزش اقتصادی بیش از 35 میلیون دلار اعلام کرد.
وی تصریح کرد: این میزان، 70 درصد صادرات محصولات شیلاتی کشور است که در سال 92، 32 میلیون دلار بود و با برنامه ریزی و افزایش تولید به ویژه خاویار پرورشی به 40 میلیون دلار خواهد رسید که بیانگر ظرفیت خوب مازندران با توجه به شرایط و ظرفیت آبی استان است
وی خاطرنشان کرد: مجموع تولیدات شیلات مازندران در سال 93 بیش از 95 هزار تن بود که 72 هزار تن تولید در زمینه آبزی پروری و مابقی 23 هزار تن تولید صید و صیادی از دریا است.

مدیر کل شیلات مازندران با اشاره به 200 طرح آماده شیلاتی در مازندران افزود: برای این طرحها به یک هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات نیاز است که در حال پی گیری برای تامین اعتبار آن هستیم و این درحالی است سال گذشته حدود 150 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار آبزی پروران و صیادان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بیش از 150 پروانه تاسیس تولیدات شیلاتی آماده اجراست که با فعال شدن آنها شش هزار تن به تولیدات استان افزوده خواهد شد.

حبیب نژاد به اهمیت توسعه پرورش ماهی در قفس در استان اشاره کرد و گفت: اولویت امسال افزایش تولید پرورش ماهیان در قفس است که با اتخاذ تدابیر لازم پیش بینی می شود بیش از یک هزار تن تولید در سال جاری داشته باشیم درحالی که در سال گذشته تولید به این روش حدود 120 تن بود.

وی اظهارداشت: امسال به منظور جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر بیش از 50 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به صورت نیمه مصنوعی تکثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها شد و همچنین در روش شیل گذاری و تکثیر طبیعی ماهی سفید در 10رودخانه مازندران 16 میلیون لارو در دریا رهاسازی شد.

مدیر کل شیلات مازندران اعتبار عمرانی در سال 93 را 16 میلیارد ریال از محل استانی اعلام کرد که تاکنون حدود 75 درصد جذب و از 40 میلیارد ریال اعتبار ملی نیز 70 درصد آن جذب شده است.

حبیب نژاد افزایش بهره وری با توسعه مکانیزه کردن تولیدات، تولید ثروت و اشتغالزایی را از برنامه های سال جدید عنوان کرد و افزود: بیش از سه هزار و 300 واحد آبزی پروری در مازندران فعال هستند که در برنامه های جدید پرورش ماهی در آبهای شور و لب شور از جمله پرورش ماهی در قفس در دریا، پرورش میگو و ماهیان خاویاری در سواحل و استفاده از تسهیلات برای توسعه سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای بزرگ پرورش ماهی جزو این برنامه است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید