جشن استحصال خاویار استان مرکزی در ساوه برگزار می‌شود

چهار‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

جشن استحصال خاویار استان مرکزی در ساوه برگزار می‌شود
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: جشن استحصال خاویار استان مرکزی امسال در شهرستان ساوه برگزار می‌شود.
حسن اکبری در جریان بازدید از مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در نزدیکی جاده سد الغدیر و استخر دو منظوره پرورش ماهی در قره‌چای ساوه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 6.5 درصد گوشت ماهیان خاویاری کشور در استان مرکزی و در سه واحد فعال انجام می‌شود.
وی تصریج کرد: سال گذشته 47 تن گوشت ماهی خاویاری تولید و به بازار عرضه شد که نسبت به سال ما قبل 2.5 برابر رشد داشت.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی جزو 12 استان کشور است که به صورت قانونی و پروانه‌دار به امر تولید ماهی خاویاری مشغول است، بیان کرد: توسعه واحدهای پرورش ماهی نقش بسزایی در رشد و توسعه بخش کشاورزی دارد.

اکبری ادامه داد: این استان سال گذشته 2 هزار و 400 تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی در 230 واحد پرورش ماهی تولید کرد.

وی با اشاره به وجود 43 واحد تولید ماهیان زینتی در استان مرکزی افزود: سال گذشته 13 میلیون قطعه ماهی زینتی تولید شد که این استان رتبه سوم در این خصوص را در اختیار دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: 19 واحد کارگاه بچه ماهی قزل‌آلا با 3.5 درصد سهم کشوری در این استان فعال است.

اکبری با اشاره به اینکه در شهرستان ساوه 42 واحد پرورش ماهی با ظرفیت تولید 200 تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی و خاویاری وجود دارد،‌ گفت: 700 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا و 400 هزار قطعه بچه ماهی تزئینی در ساوه تولید می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از بهره‌برداری از یک واحد تولید ماهیان تزئینی به ظرفیت یک میلیون قطعه و چهار واحد پرورش ماهی سردآبی و گرم‌آبی خبر داد و گفت: با افتتاح این طرح‌ها سالانه 150 تن به ظرفیت ماهیان سردآبی و گرم‌آبی افزوده خواهد شد.

اکبری با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در استان مرکزی هفت کیلو و 800 گرم و در شهرستان ساوه هشت کیلو و 700 گرم است، اظهار داشت: متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور هشت کیلو و 500 گرم است که مصرف ماهی در ساوه از میانگین کشوری بالاتر است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تسهیلات بانکی، نقدینگی و کمبود آب را از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه آبزی‌پروری در برخی واحدها دانست.

حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات، مرتضی افراسیابی مدیرکل تولید آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران و ناصر کرمی‌راد مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان شیلات ایران از مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در نزدیکی جاده سد الغدیر و استخر دو منظوره پرورش ماهی در قره‌چای ساوه بازدید و با موانع و مشکلات پیش روی توسعه آبزی‌پروری این شهرستان آشنا شدند
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید