برگزاری سومین کنفرانس ماهی شناسی ایران در دانشگاه شیراز

چهار‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

برگزاری سومین کنفرانس ماهی شناسی ایران در دانشگاه شیراز
سومین کنفرانس ماهی شناسی ایران امروز چهارشنبه در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.
رئیس انجمن ماهی شناسی ایران ظهر چهارشنبه در این همایش گفت: هم اکنون در ایران سه کنفرانس ملی در زمینه اهمیت گونه های ماهی های بومی برگزار شده است.
یزدان کیوانی با بیان اینکه از سال ۸۸ انجمن ماهی شناسی در ایران راه اندازی شده، افزود: امروزه این انجمن توانسته با دارا بودن ۱۶۰ عضو، سایت تخصصی، مجله بین المللی وهمچنین کنفرانس های متعددی در کشور برگزار ودغدغه های متخصصان را دراین زمینه اطلاع رسانی کند.
وی بیان کرد: انجمن ماهی شناسی ایران با برنامه ریزی جهت برگزاری كنفرانس‌های سالانه ملی و بین‌المللی به منظور بومی‌سازی علم ماهی‌شناسی و سازماندهی امور پژوهشی و آموزشی این رشته درکشور راه اندازی شده است.
دبیر سومین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران نیز گفت: در حال حاضر ۳۳ هزار گونه ماهی در دنیا وجود داردکه تعداد قابل ملاحظه ای از این گونه ها دریاچه های ایران زیست دارند.

حمید رضا اسماعیلی با اعلام اینکه در سومین کنفرانس ماهی شناسی ایران تعداد۲۱۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس اراسال شده، گفت: پس از بررسی مقالات رسیده در نهایت ۲۴ مقاله را به صورت سخنرانی و مابقی مقالات به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

وی برگزاری کارگاه کاربرد ژئومتری در ماهی شناسی را از برنامه های جنبی سومین کنفرانس ماهی شناسی ایران عنوان کرد و افزود: محتوای این مقالات در هفت محور اصلی شامل سیستماتیک و جغرافیای زیستی، زیست شناسی و اکولوژی، ریخت شناسی و ریخت سنجی، ژنتیک و فیزیولوژی، تنوع زیستی و حفاظت، ماهی شناسی کاربردی ماهیان زینتی هستند.

معاون پژوهشی دانشگاه شیرازمیزان مصرف ماهی در تمامی کشور های توسعه یافته را به صورت علمی دانست و گفت: ضروری است دیگر دانشگاه های مربوطه بر موضوع استفاده از ماهی را به صورت تخصصی تحقیقاتی انجام دهند وجامعه را نسبت به این امر اطلاع رسانی کنند.

محمود عریان بیان کرد:دانشگاه شیراز باید با برگزاری این کنفرانس تلاش کند در دیگر زمینه های تغذیه ای و در دیگر رشته های زیست محیطی ایفای نقش کند.
حمیدرضا اسماعیلی در نشست خبری با اشاره به اهمیت ماهی‌شناسی به عنوان شالوده تحقیقاتی علوم کاربردی شیلات اظهار داشت: گسترش، پیشرفت و توسعه پایدار و بهینه علوم کاربردی آبزی پروری و صید و پرورش ماهی‌ها بدون برخورداری از اطلاعات پایه پیرامون سیستماتیک، تکامل، جغرافیای زیستی، اکولوژی، بیولوژی، رفتار شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک و سایر مباحث مطرح در علوم ماهی شناسی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه ماهی‌ها با بیش از 33 هزار گونه شناخته شده، متنوع‌ترین مهره‌داران بوده و در اکوسیستم‌های آبی شور، لب شور و شیرین سرتاسر دنیا یافت می‌شوند، افزود: کشور ایران با بیش از 220 گونه ماهیان آب‌های داخلی و بیش از یک هزار گونه ماهیان دریایی یکی از غنی‌ترین کشورهای منطقه از نظر تنوع گونه‌ای ماهی است.

دبیر سومین کنفرانس ماهی‌شناسی ایران با اشاره به اهمیت تکاملی، اکولوژیکی، حفظ گنجینه‌های ژنتیکی و اهمیت اقتصادی ماهیان تصریح کرد: با توجه به در معرض تهدید و انقراض قرار گرفتن انواع ماهی‌ها به دلیل خشکسالی‌های اخیر، آلودگی منابع آبی، معرفی غیر علمی گونه‌های بیگانه و تخریب زیست گاه‌ها توجه به این گونه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اسماعیلی با توجه به اهمیت این گروه از جانوران خاطر نشان‌کرد: ماهیان در کنترل آفات، پیش‌بینی زلزله، درمان بیماری‌ها از جمله بیماری‌های پوستی، پژوهش‌های پزشکی و زیستی به عنوان شاخص آلودگی استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز افزود: متاسفانه تا چندی پیش ماهی‌شناسی در ایران کمتر مورد توجه بود و اغلب پژوهش‌های ماهی‌شناسی توسط محققان خارجی صورت می‌گرفت اما هم اکنون پژوهشگران ایرانی سهم بسزایی در توسعه علم ماهی‌شناسی ایران دارند.

وی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه‌ تحقیقاتی ماهی شناسی و موزه و کلکسیون ماهی دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه با داشتن دوره دکتری و کارشناسی ارشد گرایش ماهی‌شناسی یکی از مراکز شناخته شده ماهی شناسی کشور محسوب می‌شود.

دبیر سومین کنفرانس ماهی‌شناسی ایران تصریح کرد: در چند سال گذشته آزمایشگاه تحقیقاتی ماهی‌شناسی با همکاری بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی با چاپ بیش از 140 مقاله علمی در مجله‌های بین المللی و داخلی و شرکت در کنفرانس‌های ملی و بین المللی و به ویژه توصیف گونه‌های جدید آب‌های داخلی، ارائه رکوردهای جدید، نام گذاری مجدد ماهیان، بررسی ژنتیکی ماهی‌ها و بارکودینگ ماهیان در زمینه ماهی شناسی بسیار فعال بوده است.

اسماعیلی با اشاره به نام‌گذاری مجدد برخی ماهیان افزود: نام ماهی‌های ایرانی قرین نام بزرگان کشور یا نام بخش‌هایی از این سرزمین کهن و پهناور از قبیل جویبار ماهی سعدی، جویبار ماهی حافظ، جویبار ماهی ابوعلی سینا، جویبار ماهی مولوی، جویبار ماهی شیخ بهایی، جویبار ماهی پارسی، جویبار ماهی اترک، جویبار ماهی هیرکانی، جویبار ماهی بشار، گور ماهی فارسی، گور ماهی مند، گور ماهی داراب، گور ماهی کویر، گور ماهی اراک، گور ماهی بدون فلس هرمز گونه‌های جدیدی هستند که برای نخستین بار به جهان معرفی شده‌اند.

دبیر سومین کنفرانس ماهی‌شناسی ایران با اشاره به برگزاری کنفرانس‌های ماهی شناسی در دانشگاه‌های مختلف و برگزاری کارگاه‌های آموزشی افزود: این فعالیت‌ها به منظور تقویت علم ماهی‌شناسی و سازماندهی امور پژوهشی و آموزشی این رشته در کشور است.

اسماعیلی با اشاره به اهداف برگزاری این کنفرانس ملی افزود: ایجاد زمینه برای تعامل بیش از پیش محققان این رشته با یکدیگر، به روز نگه داشتن برنامه‌های ماهی شناسی در کشور، معرفی رشته‌ها و تخصص‌های ماهی‌شناسی، ایجاد ارتباط میان این علم با سایر علوم کاربردی و زمینه سازی برای بهره‌برداری از توانمندی‌های تخصصی ماهی‌شناسان کشور از جمله اهداف برگزاری این کنفرانس است.
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید