دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تولید مایع غنی ساز آرتمیا

یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تولید مایع غنی ساز آرتمیا
پژوهشگران مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با مهندسی معکوس به فرمولاسیون تولید مایع غنی ساز آرتمیا دست یافتند.
امروزه آرتمیا به عنوان غذایی زنده، منحصر به فرد در صنعت آبزی پروری دارای کاربردهای وسیعی است که نیازهای غذایی مراحل لاروی انواع آبزیان پرورشی را تامین می‌کند ولی آرتمیا از نظر اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره سری امگا 3 و امگا 6 و حتی امگا 9 فقیر است.
برای جبران این مشکل، روش های مختلف غنی سازی با توجه به شرایط زیستی آرتمیا استفاده می شود
امولسیون های غنی سازی آرتمیا در دنیا امروزه یکی از تجارت های وابسته به صنعت آبزی پروری است. مهمترین این ترکیبات تجاری تولید شرکت چند ملیتی INVE است که با نام های سلکو(SELCO) و EASY SELCO تولید و عرضه می شود. این ترکیبات گران قیمت بوده و واردات آنها در سالهای اخیر در کشورمان با محدودیتهای مختلف روبرو شده است و از کیفیت مناسبی نیز برخودار نیستند، نیاز به این ترکیبات کاملاً در کشور در سال های اخیر ملموس است که این ترکیبات طی پروژه های تحقیقات در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشوربا مهندسی معکوس فرمولاسیون آن مشخص و با استفاده از امکانات داخلی سنتز در مقیاس تحقیقاتی تولید و مورد تست های میدانی و عملیاتی نیز قرار گرفت.

موفقیت آمیز بودن تست های میدانی بیانگر امکان تولید نیمه صنعتی آن با استفاده از امکانات داخلی کشور است و هزینه های تولید آن نیز در مقایسه با نوع مشابه خارجی بسیار پایین تر است.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید