300 هکتار از اراضی بلا استفاده برای آبزی پروری در زنجان شناسایی شد

شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

300 هکتار از اراضی بلا استفاده برای آبزی پروری در زنجان شناسایی شد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت:300 هکتار از اراضی بلا استفاده با منابع آبی شور برای آبزی پروری در این استان شناسایی شد.
محمود صیادبورانی روز شنبه افزود: زمین ها و منابع آبی که در این استان دارای شوری بالایی هستند برای پرورش آبزیان در دست آماده سازی قرار دارد.
وی یادآورشد: اراضی و منابع آبی شوری که در حاشیه رودخانه قزل اوزن واقع شده است و قابلیت تولید محصولات زراعی را ندارد و بلا استفاده مانده است برای آبزی پروری آماده سازی می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه فاز اول پرورش آبزی در زمین ها و منابع آبی شور در دست بهره برداری است، یادآورشد: در فاز اول 300 هکتار از این اراضی شناسایی شده است و عمده این اراضی تحت مالکیت شرکت آب منطقه ای زنجان می باشد.
صیادبورانی خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد اشتغال در این مناطق، افزایش تولید و مصرف سرانه آبزیان در این استان و برای بهره گیری از همه منابع آبی و خاک های نامناسب برای کشاورزان، این اراضی به متقاضیان آبزی پروری معرفی شده است.
وی تاکید کرد: تا پایان امسال دو مزرعه پرورش ماهی با 30 تن تولید اقدام به برداشت محصول خواهد کرد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده با بهره برداری از 300 هکتار در فاز اول هزار تن تولید به تولیدات آبزیان استان زنجان اضافه خواهد شد.
صیادبورانی اظهارکرد: روستاهایی که در اطراف زمین هایی که قابلیت کشاورزی ندارند خالی از سکنه شده است با توسعه صنعت آبزی پروری در این مناطق مهاجرت معکوس امکان پذیر خواهد شد.
وی افزود: اراضی و منابع آبی شوری که در حاشیه رودخانه قزل اوزن واقع شده است و قابلیت تولید محصولات زراعی را ندارد قابلیت پرورش گونه های قزل آلا، ماهی سفید دریای خزر، ماهی خاویار، میگوی آب شور و آرتمیاست.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این منابع مستعد آبزی پروری در حال حاضر در روستاهای حاج قشلاق و گنبد شهرستان ایجرود شناسایی شده است.
وی یادآورشد: 10 هکتار از 300 هکتارمنابع مستعد آبزی پروری شناسایی شده طی امسال به بهره برداری خواهد رسید با بیش از 30 تن تولید در سال و اشتغالزایی مستقیم شش نفر و غیر مستقیم 12 نفر وارد چرخه تولید می شود.
صیادبورانی افزود: پیش بینی می شود تولید آبزیان گرم آبی و سردآبی استان زنجان به بیش از 10 هزار و 500 تن برسد.
وی تاکید کرد: کشاورزانی که شوری خاک و منابع آبی آنها بالا رفته و قابلیت برداشت محصولات کشاورزی را از دست داده است می توانند نسبت به پرورش انواع ماهیان ذکر شده در این استان اقدام کنند.
صیادبورانی افزود: کشاورزان برای اشتغال در این صنعت می توانند به اداره کل شیلات استان زنجان مراجعه کنند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید