16 هزار قطعه ماهی قزل آلا در استان قزوین معدوم شد

شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

16 هزار قطعه ماهی قزل آلا در استان قزوین معدوم شد
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین از معدوم سازی 16هزار قطعه ماهی قزل آلا به علت مصرف مالاشیت گرین در یک واحد پرورش ماهیان سردآبی در این استان خبر داد.
به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، علیرضا اکبر شاهی افزود: از آنجا که مصرف ماده غیرمجاز مالاشیت گرین در واحدهای پرورش آبزیان خوراکی ممنوع می باشد، این اداره کل از ابتدای سال جاری با اخذ نمونه از واحدهای پرورشی نسبت به معدوم سازی محموله های آلوده اقدام کرده است.
وی اظهارکرد: با معدوم سازی این تعداد ماهی، از ابتدای سال جاری تاکنون از مجموعه استخرهای فعال در استان، آبزیان سه استخر به دلیل آلوده بودن به ماده غیرمجاز مالاشیت گرین معدوم شده است.
اکبرشاهی تاکید کرد: مصرف ماده مالاشیت گرین به دلیل سرطان زا بودن غیرمجاز می باشد و مقتضی است پرورش دهندگان جهت ضدعفونی از مواد جایگزین دارای مجوز دامپزشکی استفاده کنند.
مالاشیت گرین یک ماده ضد قارچ است که برای پاکسازی استخر و محیط پرورش ماهی ها استفاده می شود، این ماده شیمیایی سرطان زا روی بافت ماهی باقی می ماند و حتی با پختن هم از بین نمی رود و درعین حال این ماده مدت های طولانی در منابع آبی باقی می ماند.
استان قزوین دارای پنج دامپزشک متخصص، 165 دامپزشک عمومی، 15 کارشناس ارشد، 23 کارشناس، 90 کاردان و 15 تکنسین دامپزشکی است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید