وی اچ اس 900مزرعه پروش ماهی در کشور را تعطیل کرد

سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

وی اچ اس 900مزرعه پروش ماهی در کشور را تعطیل کرد
مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی کشور تاکید کرد: ویروس مرگبار و کشنده 'وی اچ اس' تاکنون بیش از 900 مزرعه پرورش ماهی قزل الا در استان ها و مناطق مختلف را به تعطیلی کشانده است.
آرش نبی زاده در یاسوج با بیان اینکه این ویروس از نیمه دوم سال 91 وارد کشور شده، تاکنون بیش از هشت هزار میلیارد ریال به بهره برداران ماهیان قزل آلا در سطح کشور خسارت زده است.
وی یادآور شد: البته شاید میزان و بروآرد خسارت در بخش دولتی با اتحادیه ماهیان سردآبی متفاوت باشد ولی آنچه که تاکنون برآورد شده همین رقم است.
وی از کاهش 40تا 50 هزار تنی میزان تولید ماهی قزل آلا با شیوع و گسترش این ویروس خطرناک در سطح مزراع خبر داد و گفت: میزان تولید ماهیان سردآبی در کشور هم اکنون از 150 هزار تن در سال به حدود 90 هزار تن رسیده است.
نبی زاده تعداد مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در کشور را افزون بر چهار هزار و 500 مزرعه اعلام کرد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور گفت: بیشترین خسارت های وارده شده به مزارع پرورش ماهی ناشی از شیوع ویروس وی اچ اس مربوط به استان های چهار محال و بختیاری، لرستان، مازندران، همدان و کهگیلویه وبویراحمد بوده است.

نبی زاده با بیان اینکه نباید تعطیلی مزارع و خشکاندن کارگاه را به مثابه ریشه کنی ویروس قلمداد کرد، افزود: به ازای هر پنج تن حدود یک تا دو نفر به صورت مسقیم و سه تا چهار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در سطح مزارع بیکار شده اند.

نبی زاده با یادآوری این نکته که ویروس وی اچ اس به هیچ وجه کنترل و ریشه کن نشده است، افزود: به نظر می رسد هنوز عزم راسخی بین متولیان امر اعم از بخش دولتی و خصوصی برای مقابله جدی با این بیماری وجود ندارد.

وی از کمبود اعتبار برای مبارزه با شیوع این بیماری در سطح مزارع کشور خبرداد و گفت: سال گذشته رقمی حدود 88 میلیارد ریال از محل کمیته بحران در شورای دام پزشکی کشور به این امر اختصاص یافت.

وی از توزیع این مبلغ بین استان های مختلف کشور خبر داد و گفت: این در حالی است که میزان خسارات وارده ناشی از این بیماری تنها در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از این رقم گزارش شده است.

نبی زاده با یادآوری این نکته که ویروس خطرناک وی اچ اس به هیچ وجه قابل ریشه کنی نیست و تنها باید با خشکاندن و تعطیلی مزارع جلوی شیوع بیشتر آن را گرفت، افزود: این ویروس قابل انتقال و سرایت در تمامی ماهیان سردآبی است.

این در حالی است که تاکنون بسیاری از مدیران شیلات در استان های مختلف و از جمله کهگیلویه وبویراحمد شیوع این بیماری را تنها به بچه ماهی ها منحصر می کردند و مدعی بودند که سایر گونه ها دچار این بیماری و ویروس خطرناک نمی شوند.

وی از نابسامانی در واردات ماهی ، توزیع تخم چشم زده قزل آلا و جابه جایی بچه ماهی قزل آلا در سال های گذشته به عنوان عوامل اصلی در شیوع بیماری وی اچ اس و نابودی بخش مهمی از تولید ماهی قزل آلا در کشور یاد کرد.

نبی زاده تغییرنژادگونه ماهی ها و استفاده از نژادهای مقاوم و رعایت مسایل بهداشتی بویژه در زمان حمل بچه ماهی را از عوامل مهم در کاهش میزان شیوع ویروس خطرناک وی اچ اس در مزارع تکثیر و پرورش ماهی در کشور ذکر کرد.

وی اجرای طرح نظام مشترک بهره وری، نظارت مستمر و کنترل شده بر روی حمل بچه ماهی ها، خشکاندن همزمان بهره برداران و پرورش دهندگان دچار شده به ویروس و رعایت مسایل بهداشتی در کارگاه های تکثیر و پرورش را از دیگر راهکارهای جلوگیری از گسترش این بیماری خطرناک اعلام کرد.

نبی زاده برای شرکت در کارگاه آموزشی یک روزه بهره برداران خسارت دیده ناشی از ویروس وی اچ اس به یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد سفر کرده است.

این ویروس مرگبار تاکنون حدود 60 مزرعه پرورش ماهی در استان کهگیلویه وبویراحمد را به تعطیلی کشانده و حدود چهارهزار تن نیز میزان تولید ماهی در این استان را کاهش داده است.

تعداد مزارع فعال پرورش ماهی دراین استان تا پیش از ورود این ویروس بیش از 150مورد با میزان تولید ماهی سالانه افزون بر 13هزار و 500 تن بوده است.

میزان براورد خسارت ناشی از بروز این بیماری به مزارع پرورش ماهی در کهگیلویه وبویراحمد نیز تاکنون افزون بر 87 میلیارد ریال گزارش شده است.

کارشناسان شیلات ویروس وی اچ اس را یک بیماری غیربومی معرفی می کنند که بومی فرانسه و چک و اسلواکی و تا حدودی کشور ترکیه است و تخم حامل این بیماری به نام تخم فرانسوی شهرت دارد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید